Skansen ger mest Halloween för pengarna

Inte många kan ha missat reklamerna som utlovar en skräckfylld, läskig och ”rysmysig" upplevelse vid ett besök på en djur- eller nöjespark under höstlovet. Men hur mycket Halloween får man egentligen för pengarna? Den privatekonomiska tjänsten Zmarta har tagit fram ett Halloween-index som visar vilken park som ger mest Halloween för pengarna.

Det blir allt populärare att besöka en djur- eller nöjespark på höstlovet och hundratusentals gäster strömmar in under Halloween-säsongen. [1] Men hur mycket får en vuxen person med ett barn (7 år) betala för de olika Halloweenaktiviteterna?

Den privatekonomiska tjänsten Zmarta har i en ny undersökning jämfört 10 populära djur- eller nöjesparker och räknat ut vilken park som har lägst kostnad per Halloweenaktivitet. [2] Med ett pris på 125 kronor för entrébiljett och 5 olika aktiviteter (som ingår i priset) kniper Skansen första platsen.

-Både inriktning och utbud skiljer sig såklart mellan parkerna, men Skansen sticker ut som vinnaren då de erbjuder gratis inträde till barn under 15 år och har 5 olika aktiviteter som ingår i priset, säger Mattias Hallgrim, marknadsdirektör på Zmarta Group.

På andra plats kommer Tomteland med ett pris på 468 kronor för entrébiljett och 15 aktiviteter (som ingår i priset), följt av Skånes Djurpark med ett pris på 408 kronor för entrébiljett och 8 aktiviteter (som ingår i priset).

- Parken Zoo har lite färre aktiviteter vilket gör att de ger minst Halloween för pengarna, men de har öppet två timmar längre än Furuviksparken, fortsätter Mattias Hallgrim, marknadsdirektör på Zmarta Group.

För ytterligare information, kontakta:
Mattias Hallgrim, Chief Marketing Officer, Zmarta Group
070 918 87 41, mattias.hallgrim@zmartagroup.com

Om jämförelsen:
Zmarta har undersökt webbpriserna på entrébiljetter och åkpass samt antalet Halloweenaktiviteter som erbjuds hos 10 populära djur- eller nöjesparker (priser för perioden 29 oktober–4 november) för 1 vuxen och 1 barn (7 år). För att få fram ett pris per Halloweenaktivitet har Zmarta delat priset för entrébiljett och åkpass på antalet Halloweenaktiviteter. All information är hämtad från parkernas hemsidor den 25 oktober.

Med ”Halloweenaktivitet” avses de aktiviteter som har ett Halloweentema och ingår i parkernas höstprogram. Aktiviteter som inte har ett Halloweentema eller som kräver en extra avgift väl inne i parken har uteslutits i Zmartas uträkning.

Innehållet i jämförelsen har enbart utarbetats i syfte att informera och innebär ingen förbindelse från Zmartas sida kring informationens aktualitet från tid till annan. Vi på Zmarta gör vårt yttersta för att säkra att det alltid är korrekt uppdaterad information i jämförelsen och hemsidan, men ger emellertid ingen, varken uttrycklig eller underförstådd, garanti för jämförelsens innehåll, vad gäller korrekthet och/eller fullständighet. Ingenting i jämförelsen skall tolkas som råd eller uppmaning från Zmarta att fatta beslut utifrån informationen. Zmarta förbehåller sig rätten att radera, redigera eller lägga till innehåll på hemsidan samt att ta bort hemsidor eller delar av dem utan förvarning om vi anser det nödvändigt. För mer information om hur undersökningen genomförts, kontakta Zmarta.

[1] https://www.expressen.se/gt/nytt-rekord-pa-liseberg-for-halloween-sasongen/

[2] Zmarta har undersökt men uteslutit Nordens Ark, Junibacken, Borås Djurpark, Järvzoo och Astrid Lindgrens värld då de enligt hemsidan inte Halloweenaktiviteter som ingår i priset för entrébiljett. Det kan därför finnas Halloweenaktiviteter, men de kräver en extra avgift.