Antalet svenskar som samlar sina lån har ökat med 14,29% jämfört med 2019

Att ta ett lån för att samla sina redan existerande lån och krediter är den vanligaste anledningen att man tar ett nytt lån under 2020 visar ny statistik från jämförelsetjänsten Zmarta. Det har under en längre tid varit vanligt att svenskarna samlar sin lån och småkrediter för att förbättra sin ekonomi. Att samla sina lån har ökat med 14,29% jämfört med samma period förra året.

Pandemin en bidragande faktor till det ökande intresset för att samla lån

När corona bröt ut fanns det många frågetecken kring hur Sveriges ekonomi skulle påverkas av corona. Många kände sig stressade över hur ens ekonomi skulle påverkas av pandemin och den snabbt växande trenden kring varsling och korttidspermitteringar. Detta ledde till att hela 47% fler personer valde att samla sina lån än under samma period förra året, visar ny statistik från Zmarta.
När du samlar flera lån till ett förbättras ditt UC-score vilket kan öka dina möjligheter att kunna ta ett nytt lån i framtiden, som till exempel bolån. Ditt UC-score är det banken ser när de gör en UC på dig och även det som avgör vilket belopp och vilken ränta banken kan erbjuda dig.

Samla lån är bra för plånboken och din privatekonomi

Genom att samla alla lån under ett och samma lån innebär att du slipper betala olika räntor och avgifter för flera olika lån och krediter. Har du köpt kyl och frys på kredit för 20 000 kr, en tv för 10 000 kr samt en bil för 150 000 kr med ett privatlån kan det bli många olika räntor och avgifter att hålla koll på. Samlar du istället dina lån på ett och samma ställe behöver du bara ha koll på en ränta och en avgift, och det finns även flera tusenlappar att spara vilket räkneexemplet nedan visar.

Effektiva snitträntan för att samla lån är -10,88% lägre än under samma period 2019

Att samla lån lönar sig mer än någonsin. Ny statistik från Zmarta visar att den effektiva snitträntan är -10,88% lägre i år jämfört med samma period 2019. Det kan således innebära att även om du samlat dina lån förra året finns det möjlighet att få en ännu bättre ränta om du samlar dina lån även år.

Varför är räntan lägre än tidigare år?

Det kan finnas flera anledningar till att räntan är lägre i år än tidigare. En förklaring är att Zmarta utökat sin panel av långivare och kan på så sätt hitta det bästa lånet för just dig som kund. Andra faktorer som kan spela in är hur mycket du väljer att låna eller vilken inkomst du som låntagare har.
Hur mycket du vill låna kan också påverka räntan, ett högre lånebelopp kan generellt sätt innebära en lägre ränta, detsamma gäller längre återbetalningsperiod.

Vanligt att refinansiera ett lån

Trots att det heter samla lån så är det vanligast att man refinansierar enbart ett lån. Den största andelen personer som ansöker om att samla lån, har bara ett tidigare lån som de vill lägga om. Detta kan bero på fler faktorer, kanske har man köpt något på kredit eller avbetalning med en hög månadskostnad som man vill ändra till ett mer fördelaktigt lån.
Men det kan också vara så att man förbättrat sin ekonomiska situation och på så sätt har fått en bättre kreditvärdighet. Vilket i sin tur innebär att man kan få ett mer fördelaktigt lån om man väljer en annan långivare som passar din profil bättre. Det här gör du lättast via en jämförelsetjänst som Zmarta. Hos Zmarta från du svar från upp till 30 långivare och du kan själv välja det bästa erbjudandet just för dig.
Det finns inga krav på hur stora skulder eller krediter du har, det finns inte heller några krav på hur många tidigare lån eller krediter du måste ha för att kunna lägga om dina skulder.

56-60 åringar lånar högst belopp när de samlar lån

Åldersgruppen 56-60 är den som i snitt lånar mest i samband med att det tar ett samlingslån. Tätt därefter kommer grupperna 46-50 år och 51-55 år.

"Att dessa grupper i större utsträckning tar något större lån beror med stor sannolikhet på att de har en stabilare ekonomisk situation än någon som är i början av livet, vilket tillåter dem ta ett större lån till en mer fördelaktig ränta. Vidare har de även hunnit samla på sig fler skulder och krediter som till exempel inköp av bil, renovering av hus etcetera under livets gång"

Johan Holm, CCO på Zmarta.se

Lägst snittbelopp ser vi hos den yngre generationen i åldersspannet 18-30 år vilket med störst sannolikhet beror på att de inte hunnit samla på sig flera skulder och krediter. En annan förklaring kan vara att de inte har hunnit gjort något större köp som i sin tur kräver ett större lån. Det äldre ålderssegmentet har med större sannolikhet köp lägenhet eller hus där de lånat till renovering eller köpt en bil med ett privatlån.

Städerna där det är vanligast att samla lån

1. Göteborg 2. Malmö 3. Uppsala 4. Stockholm 5. Västerås.

Det är de större städerna som utmärker sig när det kommer till att samla lån. Storstadsbon tenderar att låna mer än de som bor på landet eller i småstäder. En av anledningarna kan vara att storstadsbon har ett annat konsumtionsbeteende än övriga befolkningen.

Agnes Palinski
Head of PR and Communications

agnes.palinski@zmartagroup.com

Zmarta Group erbjuder flera olika jämförelsetjänster inom privatekonomi för banklån, försäkringar, elavtal och bolån. I företagsgruppen ingår bland annat Zmarta, Elskling, Insplanet och Freedom Finance. Företaget grundades 1999, har med sin verksamhet i Sverige, Finland och Norge drygt 300 anställda i dagsläget. Zmarta Group ägs av det tyska medieföretaget Bauer Media Group. Läs mer på www.zmartagroup.com samt www.zmarta.se

Citat

Att dessa grupper i större utsträckning tar något större lån beror med stor sannolikhet på att de med tanke på sin ålder har en stabilare ekonomiska situation än någon som är i början av livet, vilket tillåter dem ta ett större lån till en mer fördelaktig ränta.
Johan Holm