Emmaboda ger mest festival för pengarna

Sommaren står för dörren och för många betyder det ett besök på någon av Sveriges alla festivaler. Hur ska man tänka om man har en begränsad kassa, som kanske ska räcka för både festival och andra semesteraktiviteter? Zmarta har jämfört priser för biljett, boende, mat och öl på några av Sveriges största festivaler. Resultatet visar att småländska Emmabodafestivalen ger mest fest för pengarna.

Varje år besöker drygt 250 000 svenskar någon av landets festivaler. För många är festivalen dock en av flera sommaraktiviteter, som tillsammans kan få det att svida rejält i plånboken. Nu kan den finansiella tjänsten Zmarta presentera en ny jämförelse som gör det lättare att få sommarkassan att räcka. Zmartas festivalindex visar att småländska Emmabodafestivalen ger mest fest för pengarna.

Genom att undersöka kostnader för biljett, boende, mat och öl på åtta av landets mest populära festivaler och dela dem med antalet dagar som festivalen pågår, visar festivalindexet var besökarna kommer undan med den lägsta dagskostnaden och får mest fest för pengarna.

En kostnad på 363 kronor per dag gör Emmaboda till den solklara vinnaren i festivalindexet och den festival som är allra snällast mot plånboken. Dalafestivalen Peace & Love (642 kr) och Popaganda (688 kr) intar en hedrande andra- respektive tredjeplats i Zmartas festivalindex.

”I valet av sommarfestival väger musiken självklart tungt, men den som har en tunnare plånbok kan vinna på att jämföra festivalernas priser. Vårt festivalindex gör det lätt för unga studenter och andra som har en begränsad inkomst över sommaren att se vilka festivaler som ger mest för pengarna”, säger Mattias Hallgrim, marknadsdirektör på Zmarta.

De festivaler som inte kan erbjuda ett gratis boende på en camping placerar sig överlag längre bak i indexet. Biljettpriset är dock den tyngst vägande faktorn och det som gör att festivaler som Bråvalla och Into the valley kniper indexets bottenplaceringar. Jumboplatsen går till Way Out West som har ett högt biljettpris och saknar en billig camping för besökarna att bo på.

Vinnaren Emmabodafestivalen tar däremot hem förstaplatsen i samtliga kategorier; lägst biljettkostnad, lägst ölpris och lägst pris för en burgare. Dessutom erbjuder Emmabodafestivalen en gratis camping där det är fritt fram att slå upp sitt tält under de fyra dagar som festivalen pågår. Det bäddar för en genuin festivalupplevelse som inte slår hål i plånboken.

Zmartas festivalindex:

1. Emmabodafestivalen - 363 kr/dag

2. Peace & Love - 642 kr/dag

3. Popaganda - 688 kr/dag

4. Sweden Rock Festival - 925 kr/dag

5. Summerburst – 1 035 kr/dag

6. Bråvalla Festival – 1 113 kr/dag

7. Into the valley – 1 150 kr/dag

8. Way Out West – 1 451 kr/dag

Se hela undersökningen på zmarta.se/zmartaindex, där kan du också testa vilken festival som passar dig bäst.

För ytterligare information, vänligen kontakta:
Mattias Hallgrim, CMO (Marknadsdirektör), Zmarta Group
070 918 87 41, mattias.hallgrim@zmartagroup.com