Freedom Finance blir Zmarta Group och går in på den tyska marknaden

Zmarta Group är det nya koncernnamnet på den företagsgrupp där bland annat Zmarta och Freedom Finance ingår, som sedan 1999 varit verksamma inom låneförmedling. Nu expanderar Zmarta Group också till Tyskland och utökar sitt tjänsteerbjudande till att även omfatta förmedling och jämförelser inom såväl sparande, kreditkort som försäkringstjänster.

2013 fick Zmarta Group, då Freedom Finance, en ny ägare i form av H.I.G. Capital. I samband med detta lades en ny strategi fast för att skapa Norra Europas främsta digitala förmedlingstjänst inom privatekonomiska tjänster. Som ett led i den satsningen lanserades den privatekonomiska plattformen Zmarta på den svenska marknaden i februari i år. Tätt därefter följde lanseringar i grannländerna Finland och Norge där företagskoncernen sedan tidigare är verksam genom Freedom Rahoitus respektive Centum.

”Utvecklingen mot ökad digitalisering är den stora utmaningen för vår bransch och med Zmarta möter vi inte bara denna utveckling utan tar en ledande position, i Sverige och internationellt. Det känns naturligt att koncernnamnet speglar denna satsning”, säger Björn Lander, VD för Zmarta Group.

Zmarta Group expanderar nu ytterligare genom lanseringen av Zmarta i Tyskland. Med den digitala plattformen ser företaget stora möjligheter att etablera sig snabbt på den tyska marknaden.

”Zmarta har levererat på vår hemmamarknad och vi tror starkt på vårt koncept. Den tyska marknaden är som bekant stor men den är också väldigt fragmenterad med flera banker och hög konkurrens, vilket är bra för oss som förmedlare av finansiella tjänster. Dessutom är marknaden mogen men det finns relativt få förmedlare där idag”, säger Björn Lander.

För ytterligare information, vänligen kontakta:
Björn Lander, VD, Zmarta Group
0736 73 18 99, bjorn.lander@zmartagroup.com