Nytt elprisrekord 224 öre/kWh - högsta elpriset någonsin i SE4!

Elprisrallyt har inte ha tagit någon paus. För elområde 3, Luleå, Sundsvall och Stockholm (SE3) har elpriset hittat en något mer stabil nivå och ligger kring 60 öre/kWh i snitt. Men för konsumenter i elområde 4 där bland annat Malmö, Halmstad, Kalmar, Växjö, Helsingborg (SE4) ingår har elpriset sett allt annat än stabilt ut, idag (torsdag) förväntas elpriset nå en ny rekordnivå. Spotpriset handlas nu på elbörsen för 224 öre/kWh, vilket är en ökning om 109% jämfört med gårdagen.

Håller prisläget i sig kommer elräkningen bli väldigt dyr för dig boende i södra Sverige

Det har endast gått 7 dagar i oktober, men snittet i elområde 4 ligger redan kring 102 öre/kWh och tycks inte se ut att sjunka utan snarare öka!

- "Hushåll med rörligt elavtal drabbas hårdast. Elräkningen för oktober kan komma att bli väldigt hög för hushåll med rörligt elavtal. Beroende på vädret kan även november bli en dyr elmånad. I så fall har vi fått höga elpriser tre månader i rad och det kan tära på privatekonomin", säger Fabian van Biers, Partner Manager på elskling.se en del av Zmarta.

Läs mer om hur du kan försöka hålla elräkningen så lågt som möjligt här bland våra energispartips.

Ska man binda sitt elpris nu?

Hushåll med fast elpris påverkas endast av en ökad elförbrukning och inte av prisuppgångarna på elbörsen. Viktigt att förstå är att de fasta elpriserna sätts efter förväntningar om framtida elpriser och inte efter nuvarande. Avgörande för huruvida det är läge att binda sitt elpris eller inte handlar om vilka marginaler man har i sin privatekonomi. Känner man att elräkningen äter upp budgeten finns det en anledning att binda idag. Har man däremot utrymme till att betala för prisuppgångarna så kan det löna sig i ett senare skede att ligga kvar på rörligt.

- "Vi ser att allt fler väljer rörligt. Tidigare har vi i Sverige sett en fördelning på 50/50 mellan rörligt och fast elavtal. Nu är det dock vanligare att teckna ett fast elavtal", säger Marcus Tinusson, Commercial Director på elskling.se en del av Zmarta.

Risken med att binda sitt elavtal nu

En volatil elmarknad kan få dig med rörligt elavtal att tänka om och fundera på att skaffa ett fast elavtal. Men är det redan försent? Binder man sig nu kan man missa eventuella dippar som kommer längre fram. Inte minst nu när elmarknaden sett höga priser och priserna på bundna elavtal ligger högt. Förändrar sig prisläget i vinter kan du sitta fast med ett bundet elavtal som ligger på en hög nivå. Det är upp till sig själv att ta beslutet om man bör binda eller teckna rörligt. Har du utrymme i ekonomin kan rörligt gynna dig, vill du hellre veta vilken kostnad du kommer få varje månad passar fast dig bättre.

Viktigt är att se över sitt elavtal

Mycket och många diskussioner i media har fått folk att börja tänka mer på elen. Vi ser att många kommer in och jämför sitt elavtal för att se om de har möjlighet att göra en besparing. Elsklings snittkund sparar 1 800 kr/år.

- "Kan du inte minnas när du sist såg över ditt elavtal? Då är det verkligen dags, i värsta fall sitter du med ett så kallat anvisningsavtal och det är generellt sett mycket dyrare än vanliga avtal som fast och rörligt", säger Marcus Tinusson, Commercial Director på elskling.se en del av Zmarta.

Agnes Palinski
Head of PR and Communications

agnes.palinski@zmartagroup.com

Om elskling.se - Sveriges ledande tjänst för jämförelse och byte av elavtal
elskling.se erbjuder privatpersoner och företag ett kompetent, enkelt och objektivt verktyg som underlättar krångliga jämförelser och bytesförfaranden och därmed stimulerar och ökar antalet som aktivt väljer elhandelsbolag. Sedan starten 2007 har sajten hjälpt över 700 000 svenskar att jämföra och byta elavtal på www.elskling.se

Citat

Hushåll med rörligt elavtal drabbas hårdast. Elräkningen för oktober kan komma att bli väldigt hög för hushåll med rörligt elavtal. Beroende på vädret kan även november bli en dyr elmånad. I så fall har vi fått höga elpriser tre månader i rad och det kan tära på privatekonomin.
Fabian van Biers