Så mycket ökar levnadskostnaderna 2024

Levnadskostnaderna för svenska hushåll ökar igen, enligt nya siffror. En tvåbarnsfamilj får räkna med drygt 1500 kronor mer i månaden under 2024, jämfört med i fjol. På två år har kostnaderna därmed ökat med närmare 6 000 kronor per månad, alltså drygt 70 000 kronor mer om året. Det visar beräkningar av jämförelsetjänsten Zmarta. Beskedet innebär också att bankerna måste ändra sina KALP-kalkyler (Kvar att leva på) vilket gör det svårare att få låna pengar.

En gång om året gör Konsumentverket en bedömning av hushållens vanligaste utgifter. Den innefattar beräkningar för till exempel mat, kläder och el. Utgifterna motsvarar cirka en tredjedel av hushållens totala utgifter. Enkelt uttryckt skulle man kunna gånga siffran med tre för att få svar på hur stora kostnader ett hushåll egentligen har.

Med hjälp av myndighetens siffror har Zmarta gjort beräkningar av levnadskostaderna för 2024. De visar att ensamhushåll i en storstad måste betala närmare 10 700 kronor i månaden, vilket är en ökning med 400 kronor på ett år. Jämfört med 2022 är ökningen drygt 1 800 kronor per månad, motsvarande nästan 22 000 kronor om året. (Se sammanställning längre ned).

En tvåbarnsfamilj i storstaden måste i sin tur klara av att betala närmare 31 400 kronor varje månad. Det innebär en ökning med nästan 1 500 kronor i månaden jämfört med 2023, eller drygt 5 procent. På två år har kostnaderna för en tvåbarnsfamilj ökat med drygt 5 900 kronor i månaden. Det motsvarar ökade kostnader på över 70 000 kronor om året.

– Det här blir ytterligare ett tufft slag mot många hushåll. Nu gäller det att vända på alla stenar. Börja med att se över elavtal och försäkringar för att hitta bättre alternativ. Matkostnaderna är också en stor utgift som bör ses över. Kanske kan du byta ut dyra uteluncher mot matlåda, säger Caroline Wedberg, hushållsekonom på Zmarta.

Konsumentverkets kostnadsberäkningar ger inte bara vägledning åt privatpersoner. De används även av banker och låneinstitut i deras KALP-kalkyler (kvar att leva på). KALP är det belopp som hushållet ska ha kvar i plånboken varje månad – efter att kostnader för bland annat bolåneräntor, månadsavgift och amorteringar är betalda. Eftersom levnadskostnaderna beräknas öka 2024 får många hushåll mindre pengar kvar att leva på, vilket gör det svårare att få låneansökan beviljad.

Räntorna har ökat kraftigt på kort tid och utgör en allt större del av hushållens utgifter. Därför är det viktigare än någonsin att jämföra alternativen för att få ned kostnaderna, säger Caroline Wedberg, hushållsekonom på Zmarta.

Zmarta Tips och Råd: Så lever du billigare

Totala levnadskostnader för en tvåbarnsfamilj 2024 (storstad)

Cirka: 31 390 kr/månad eller 376 680 kr/år. Det är en ökning med cirka 5,2% jämfört med året innan och drygt 23 procent mer än 2022. Levnadskostnaderna för 2024 inkluderar:

Matkostnad per månad för två vuxna, 31-49 år (all mat lagas hemma): 3 710 kr x 2 = 7 420 kr/månad

Individuella kostnader för två vuxna, 31–49 år: 2 370 kr x 2 = 4 740 kr /månad

Matkostnader för två barn, 15-17 år: 3 600 kr x 2 = 7 200 kr /månad

Individuella kostnader för två barn, 15-17 år: 2 720 kr x 2 = 5 440 kr/månad

Gemensamma kostnader för 2 vuxna och 2 barn: 6 590 kr/månad (Innefattar förbrukningsvaror, streamingtjänster, hemförsäkring etc)

Totala levnadskostnader för ensamhushåll 2024 (storstad)

Cirka 10 090 kr/månad eller drygt 121 000 kr/år. Det är en ökning med 4 procent jämfört med året innan och närmare 22 procent mer än 2022. Den årliga levnadskostnaden för ett ensamhushåll 2024 inkluderar:

Matkostnad för en vuxen/månad, 18-25 år (all mat lagas hemma): 3 940 kr

Individuella kostnader: 2 480 kr

Hushållsgemensamma kostnader, en person: 3 670 kr

För mer information, vänligen kontakta:
Caroline Wedberg, Hushållsekonom på Zmarta
caroline.wedberg@zmartagroup.com
+46 (0)73–707 47 08

Om Zmarta
Zmarta erbjuder flera olika jämförelsetjänster inom privatekonomi för bland annat
bolånkonsumentlånförsäkringar och elavtal. I företagsgruppen ingår även Elskling. Zmarta grundades 1999 och har cirka 300 anställda i Sverige, Norge och Finland. Zmarta ägs av det tyska medieföretaget Bauer Media Group.