Sommarsäkra semestern – 7 försäkringar du bör ha och 3 du kan skippa

För att sommarsemestern ska bli så bekymmersfri som möjligt har jämförelsetjänsten Zmarta listat sju försäkringar som kan vara bra att ha och tre som du antagligen inte behöver.

Sedan starten 1999 har Zmarta (tidigare Insplanet) hjälpt 2,5 miljoner människor att jämföra försäkringar för alltifrån bil och bostad till inkomstbortfall. Nu har Zmartas försäkringsexpert Åsa Hauer satt samman en lista med försäkringar som kan rädda dig ifall olyckan är framme i sommar.

– Börja med att ta reda på vilken typ av försäkringar du kan ha behov av och vilket skydd du har. Därefter bör du jämföra försäkringsbolagens erbjudanden och välja dem som passar dina behov bäst. Det bör du göra en gång om året, oavsett. Så varför inte ta tag i det redan nu, säger Åsa Hauer.

Försäkringar som kan säkra semestern:

Hemförsäkring – Behövs alltid. I hemförsäkringen ingår även reseförsäkring, vilket innebär att samtliga moment (stöld, överfall, rättsskydd med mera) ingår vid privat resa utanför Norden. Den ersätter även kostnader för sjukhusvistelse och hemtransport. Normalt gäller den här reseförsäkringen i upp till 45 dagar. Under semestern är det också fler som är ute och reser vilket ökar risken för inbrott och vattenläcka, något som också täcks av hemförsäkringen.

Utökat reseskydd – Kan tecknas som tilläggsförsäkring på hemförsäkringen. OBS! Måste tecknas före resan bokas. Omfattar normalt avbeställningsskydd, ersättning om du själv eller bagaget blir försenat och ersättningsresa om du måste avbryta din semester. Har du bankkort så kan utökat reseskydd ingå. Så se till att du inte betalar dubbelt.

Fristående reseförsäkring – Behövs om du reser mer än 45 dagar när skyddet från hemförsäkringen slutar gälla. Är vanligtvis också mer omfattande och kan innehålla självriskeliminering för hyrbil och ersättning för förstörda semesterdagar med mera.

Assistansförsäkring – Om du råkar ut för ett motorhaveri så får du assistans vid driftstopp om du färdas med din bil eller mc.

Fritidshusförsäkring – Hemförsäkringen täcker inte fritidshuset. Därför behöver du en fritidshusförsäkring som gäller året om. Den gäller även om du hyr fritidshuset och skyddar mot exempelvis brand, inbrott, naturskador och skadedjur. Titta extra noga på det maximala åldersavdraget samt ersättning för yt- och tätskikt i badrum.

Båtförsäkring  Hemförsäkringen täcker normalt mindre vattenfarkoster som exempelvis roddbåt, kanot och segeljolle. Mindre båtar kan också täckas av hemförsäkring om du har tillägget småbåtsförsäkring. För båtar som är större än så behöver du teckna en separat båtförsäkring som skyddar dig mot exempelvis ansvarsskada, brand, stöld och skadegörelse.

Vattenskoterförsäkring: Skyddar dig som har en vattenskoter mot bland annat ansvarsskada, brand, stöld, skadegörelse och räddningsinsats.

Onödiga försäkringar i sommar:

Cykelförsäkring – Ingår i hemförsäkringen. Dock skiljer sig beloppen mycket mellan olika försäkringsbolag. En del ersätter bara cyklar upp till ett värde av 10 000 kr medan andra upp till 100 000 kr.

Avbeställningsskydd – Avbeställningsskydd från researrangören kan vara onödigt. Det skyddet har du ofta genom ditt betalkort eller hemförsäkringen om du har ett tillägg för det.

Separat reseförsäkring: Om du ska vara borta mindre än 45 dagar så behöver du ingen eftersom eventuell vård utomlands ingår i hemförsäkringen.

För mer information, kontakta:

Kommunikatiionsansvarig Zmarta/Elskling
ola.soderlind@zmartagroup.com

Zmarta är en friståande aktör som erbjuder jämförelsetjänster inom privatekonomi för bland annat bolånkonsumentlånförsäkringar och elavtal. I företagsgruppen ingår även Elskling. Zmarta grundades 1999 och har cirka 300 anställda i Sverige, Norge och Finland. Zmarta ägs av det tyska medieföretaget Bauer Media Group.