Svenskarna lånar för att lösa dyra krediter

60 procent av de konsumtionskrediter som togs under 2015 togs för att lösa befintliga avbetalningar och krediter. Snittbeloppet för dessa omläggningslån ligger på cirka 190 000 kronor och det är något fler män än kvinnor som lånar. Det visar en ny rapport från Zmarta Group.

Majoriteten, 60 procent, av de konsumtionskrediter som togs under 2015 var så kallade omläggningslån, som används för att samla och lägga om tidigare lån. Detta visar en ny rapport som undersökt marknaden för konsumtionskrediter i Sverige, framtagen av Zmarta Group där bland annat nordens största låneförmedlare Freedom Finance ingår.

”Det är positivt att så många väljer att samla sina lån för att undvika onödigt dyra krediter och avbetalningar. Genom att samla lånen får man ofta inte bara en lägre genomsnittlig ränta utan också en bättre översikt på sin ekonomi, vilket gör det lättare att ta långsiktiga beslut för hushållet”, säger Björn Lander, VD för Zmarta Group.

Det är något fler män än kvinnor, 54 jämfört med 46 procent, som tar omläggningslån och typlånaren, 36 procent, är i åldersgruppen 50-64.

47 procent av de som lägger om sina lån är bosatta på landsbygd, 37 procent i storstad och 16 procent i tätort. 72 procent av de omläggningslån som tas är på under 300 000 kronor, och genomsnittsbeloppet är cirka 190 000 kronor. Detta kan jämföras med snittbeloppet för ett nytt konsumtionslån som är på 82 000 kronor.

”Det är lätt hänt att man under åren samlar på sig avbetalningsköp eller smålån som hopslaget blir en dyr historia. Ett omläggningslån kan då vara ett bra alternativ för den som vill skaffa sig bättre kontroll på utgifterna”, säger Björn Lander.

Sett till årsinkomster tjänar 45 procent av omläggningslåntagarna mellan 150-299 000 kronor per år, och 37 procent tjänar mellan 300-449 000 kronor. Sju procent tjänar mellan 450-600 000 kronor och tre procent tjänar mer än 600 000 kronor per år. 74 procent av låntagarna har fast anställning.

Ta del av hela rapporten här: https://www.zmarta.se/static/fm/lanebarometern-2015.pdf

För ytterligare information, vänligen kontakta:
Björn Lander, VD, Zmarta Group
0736 73 18 99, bjorn.lander@zmartagroup.com

Om Zmarta Groups lånebarometer
Zmartas lånebarometer syftar till att ge en ökad förståelse om marknaden för konsumtionskrediter i Sverige. Rapporten är unik i sitt slag då den baseras på verkliga data från tiotusentals utbetalda lån under 2015. Rapporten undersöker inte bostadslån utan enbart konsumtionskrediter baserat på utbetalda lån från etablerade långivare efter genomförd kreditprövning. Rapporten inkluderar inte den typ av lån som vanligtvis kallas sms-lån.