Trendbrott: Fler får godkänt på bolåneansökan

Trots en serie av räntehöjningar från Riksbankens har andelen avslag på bolåneansökningarna minskat under sommaren och hösten. Det visar en genomgång som jämförelsetjänsten Zmarta har gjort. Under tredje kvartalet har drygt 16 procent fått avslag jämfört med drygt 25 procent under första kvartalet i år.

Sedan 2020 har Zmarta haft en jämförelsetjänst för bolån där människor kan jämföra och byta långivare. Statistiken visar att det har skett ett trendbrott när det kommer till andelen som får avslag på sin bolåneansökan. Efter att ha toppat på 25,1 procent under första kvartalet 2023 (jan-mars) har avslagen minskat under andra kvartalet (apr-jun) till 18,7 procent. Därefter har siffran fortsatt att falla under det tredje kvartalet till 16,2 procent, vilket är i linje med samma kvartal i fjol.

– När räntorna började ta fart samtidigt som kriget i Ukraina och den efterföljande energikrisen inleddes, började bankerna bli väldigt restriktiva i sin utlåning för att dra ned på riskerna. Räntorna har visserligen höjts ytterligare men nu börjar vi nå en räntetopp. Det gör att risknivån är lättare att överskåda vilket kan påverka hur många som blir godkända för ett lån, säger Caroline Wedberg, Hushållsekonom på Zmarta.

Boräntorna har trefaldigats
Riksbanken har sedan april 2022 höjt styrräntan åtta gånger från 0 till 4 procent. Senaste höjningen kom den 21 september. Den genomsnittliga boräntan hos SBAB, som bland annat ingår i Zmartas jämförelsetjänst, har trefaldigats under samma period – från cirka 1,5 till 4,7 procent för bolån med 3 månaders bidningstid (rörligt). För den som har ett bostadslån på 3 miljoner kronor innebär det ökade utgifter med närmare 100 000 kronor på ett år, före ränteavdrag.

– Att hushållens utgifter för bolån har ökat så mycket på så kort tid sätter förstås avtryck i konsumtionen som fallit tillbaka en del. Men vi har sett ett litet lyft under sommaren. Samtidigt har vi fortsatt en väldigt stark arbetsmarknad vilket såklart väger upp en del. Nu väntar ytterligare räntehöjningar och det är därför än viktigare att jämföra de stora utgiftsposterna som till exempel el, lån och försäkringar, säger Caroline Wedberg.

Så många fick avslag på bolåneansökan

2023 2022
Kvartal 1 (jan-mar) 25,1% 15,1%
Kvartal 2 (apr-jun) 18,7% 11,0%
Kvartal 3 (jul-sep) 16,2% (t.o.m 25 sep) 15,8%
Kvartal 4 (okt-dec) 23,6%

Kommunikationsansvarig
Zmarta/Elskling
ola.soderlind@zmartagroup.com

Caroline Wedberg
Hushållsekonom, Zmarta

caroline.wedberg@zmartagroup.com

Zmarta erbjuder flera olika jämförelsetjänster inom privatekonomi för bland annat bolånkonsumentlånförsäkringar och elavtal. I företagsgruppen ingår även Elskling. Zmarta grundades 1999 och har cirka 300 anställda i Sverige, Norge och Finland. Zmarta ägs av det tyska medieföretaget Bauer Media Group.