Undersökning: Så dyra är räkmackorna på svenska flygplatser

Jämförelsetjänsten Zmarta har gått igenom prislistorna på Sveriges största flygplatser för att ta reda på vad en räksmörgås kostar. Undersökningen visar att notan på den dyraste restaurangen är nästan lika stor som för två flygbiljetter till Liverpool, England.
Här finns fullständig prisinfo, hur många gram räkor varje räksmörgås har och var man hittar respektive restaurang

Diskussionen om flygplatspriser tog ordentlig fart när SEB:s seniorekonom Johan Javeus gjorde ett inlägg på den sociala medieplattformen X i höstas. Han skrev: Ok, svårt att bli chockad över vad saker kostar numer men den här är svårslagen. En högst ordinär räksmörgås och en vanlig öl på Landvetters flygplats... 422kr!!!”

Svårslaget eller ej. Jämförelsetjänsten Zmarta kan nu berätta att den dyraste räksmörgåsen på en svensk flygplats serveras på Sky Horizon på Arlanda och kostar 299 kronor. Det är 30 kronor mer än vad Johan Javeus betalade på Landvetter. Tillsammans med en stor stark blir priset 428 kronor – om man väljer den billigaste ölsorten. Att flyga två personer från Arlanda till Liverpool i april kostar i sin tur 318 kronor. I den resan ingår däremot ingen mat eller dryck.

– Frustrationen många känner bottnar nog i känslan att man inte har något annat val än att äta och dricka på flygplatsen. Vi vill därför öka transparensen kring priserna så att människor kan jämföra själva och göra val som passar deras behov. Men man ska också komma ihåg att pris är det du betalar och värde är vad du får, säger Ola Söderlind, kommunikationsansvarig på Zmarta.

Scrimshaw Bar på Landvetter – där Johan Javeus tog den omtalade bilden – finns inte längre kvar på flygplatsen. Numera serveras Landvetters dyraste räksmörgås i stället på Scandic Hotel där den kostar 259 kronor, om man väljer varianten med 150 gram räkor. Tillsammans med en stor stark blir priset 338 kronor. Värt att notera är att Scandic också serverar en mindre räksmörgås med hälften så många gram räkor för 149 kronor.

Billigaste räksmörgåsen finns på Take Off Restaurang & Café på Ängelholm/Helsingborgs flygplats – en av få flygplatser i undersökningen som inte drivs av Swedavia. Den kostar 129 kronor och tillsammans med en stor stark får man betala 214 kronor. Tvåa på samma lista ligger restaurang RC Café & Patisserie på Arlanda där resenärer får betala 135 kronor för en räksmörgås och 233 kronor med en stor stark till maten.

Sammanlagt säljs det drygt 360 000 räksmörgåsar bara på Arlanda och Landvetter flygplats varje år. Snittpriset för de båda flygplatserna ligger på 196 kronor vilket innebär att det säljs räksmörgåsar för över 70 miljoner kronor årligen.

Flygplats Räksmörgås Stor stark Totalt
Snittpris: 186 kr 100 kr 281 kr

*Bygger på priset på Cornelius Coffee på Landvetter

Om undersökningen:
Prisuppgifterna har samlats in under perioden 2 februari till 2 mars, 2024. Följande flygplatser serverar ingen räksmörgås och syns därför inte i listan: Jönköping, Kiruna, Luleå, Malmö, Ronneby och Visby.

Kommunikationsansvarig
Zmarta/Elskling

ola.soderlind@zmartagroup.com

Zmarta erbjuder flera olika jämförelsetjänster inom privatekonomi för bland annat bolånkonsumentlånförsäkringar och elavtal. I företagsgruppen ingår även Elskling. Zmarta grundades 1999 och har cirka 300 anställda i Sverige, Norge och Finland. Zmarta ägs av det tyska medieföretaget Bauer Media Group.