Zmarta: Här får du mest mål för pengarna i Premier League

Flest mål i Premier League görs på Arsenals hemmaplan Emirates Stadium. Men den som vill betala så lite som möjligt för varje mål bör i stället bege sig till Gtech Community Stadium för att se Brentford spela. Det visar jämförelsetjänsten Zmarta Målindex för Premier League. Där framgår också att billigaste ölen serveras på Manchester Uniteds arena Old Trafford medan Burnley erbjuder lägsta snittpriset för säsongskorten.

Premier League-säsongen 2023/2024 har precis börjat där 20 lag gör upp om ligatiteln. Men redan nu kan vi kora titelvinnaren i säsongens Målindex, som har tagits fram av jämförelsetjänsten Zmarta. Den visar att prismedvetna fans bör vända blicken mot Brentfords hemmaplan Gtech Community Stadium i västra London. Här ligger priset per mål på 219 kronor, sett till dagens penningvärde. Därefter följer Liverpools hemmaarena Anfield Road (241 kr) följt av Nottingham Forests City Ground (243 kr). Om du inte bryr dig om priset utan bara vill se så många mål som möjlighet, ska du bege dig till Emirates Stadium i norra London. Här gjordes 4,11 mål per match under fjolårssäsongen.

– Zmartas Målindex för Premier League ger fansen en möjlighet att planera fotbollsupplevelsen både utefter sin budget och behov. Men bollen är rund och det finns aldrig några garantier i fotboll. Så se till att jämföra alternativen före du bokar in fotbollsresan, säger Jalle Lundberg, Hushållsekonom på Zmarta.

Billigaste ölen finns på Old Trafford i Manchester
Snittpriset för en pint öl (50cl) för den som besöker någon av Premier League-lagens arenor är 77 kronor. Den billigaste ölen serveras på Manchester Uniteds hemmaarena Old Trafford där den kostar cirka 47 kronor. Nästan lika billigt är det på rivalen Liverpools hemmaplan Anfield (49 kr). Den dyraste ölen serveras på Craven Cottage och London Stadium, vilket är hemmaplan för London-lagen Fulham respektive West Ham. Här får besökare betala 98 kronor för en öl.

Arsenal och Tottenham har dyraste säsongskorten
För dem som vill följa sitt favoritlag under hela säsongen erbjuder Premier Leagues nykomling Burnley det lägsta snittpriset på säsongskort: 5 816 kronor. Det dyraste snittpriset för säsongskort i Premier League hittar vi i en annan London-klubb: Arsenal, där det landar på 19 983 kronor. Till skillnad från alla andra Premier League-klubbar inkluderar Arsenals säsongskort också tre cupmatcher i gruppspelsstadiet, utöver ligaspelets 19 hemmamatcher. Tvåa på dyrastelistan är ytterligare ett London-lag: Tottenham (18 311 kr) följt av West Ham (13 442 kr). Däremot säljer West Ham den enskilt billigaste säsongsbiljetten som går på drygt 4 300 kronor.

Fotnot: Lägst kostnad per mål syns på Burnleys respektive Sheffield Uniteds hemmaarenor. Men eftersom målstatistiken bygger på deras säsong i The Championship så har vi valt att ge titeln till Brentford som spelade i Premier League 2022/23.

Snittpriser i Premier League:
Säsongsbiljett: 10 752 kr

Sheffield United* 6 596 kr 49 kr 77 kr 77 kr 766 kr 209 kr 2,87 207 kr
Burnley* 5 816 kr 49 kr 70 kr 59 kr 766 kr 209 kr 2,78 192 kr
Snittpriser: 10 752 kr 52 kr 77 kr 68 kr 979 kr 214 kr 2,80 298 kr

*Nykomlingar i Premier League. Målsnittet bygger därför på målskörden i Championship 2022/23
**Priset inkluderar även inträdet för 3 valfria cuptmatcher (i gruppstadiet)

Så räknade vi
Vi har utgått från att varje supporter köper ett säsongskort, en halsduk och en lagtröja per säsong och att de under samtliga 19 hemmamatcher också köper en öl, en paj och ett programblad. Summan har därefter delats med antalet mål som har gjorts på respektive arena under säsongen 2022/23. Priset för säsongskortet har vi fått fram genom att räkna ut snittet av det billigaste och dyraste alternativet för varje klubb. För övriga kostnader har vi räknat på det billigaste alternativet. När det gäller lagtröjan har vi tittat på priset för vuxenstorlek (man).

Kommunikationsansvarig
Zmarta/Elskling
ola.soderlind@zmartagroup.com

Zmarta erbjuder flera olika jämförelsetjänster inom privatekonomi för bland annat bolånkonsumentlånförsäkringar och elavtal. I företagsgruppen ingår även Elskling. Zmarta grundades 1999 och har cirka 300 anställda i Sverige, Norge och Finland. Zmarta ägs av det tyska medieföretaget Bauer Media Group.