Zmarta Husägarindex Q3: Skenande utgifter för villaägarna

Utgifterna för att bo i hus stiger till nya rekordnivåer under tredje kvartalet, visar Zmarta Husägarindex. En ägare till ett genomsnittligt hus i Sverige tvingas nu betala över 220 000 kronor om året. I Stockholmsområdet har utgifterna stigit till 385 000 kronor – en ökning med 45 000 kronor på bara tre månader.

Zmarta Husägarindex, även kallat Villaindex, har tagits fram i syfte att ge människor en uppfattning om hur stora utgifterna kan vara för att bo i småhus (villa, kedjehus, radhus och parhus).

Under tredje kvartalet 2023 har en genomsnittlig husägare fått se sina årliga omkostnader stiga till över 222 000 kronor (85% belåning) eller närmare 190 000 kronor (70% belåning). För den med full belåning har utgifterna ökat med drygt 10 900 kronor, jämfört med snittet för första halvåret. Husägare med 70 procents belåning har i sin tur fått se sina utgifter öka med cirka 7 400 kronor (se tabeller nedan)

På grund av de höga huspriserna i Stockholm har husägarna i storstadsområdet fått se sina utgifter öka till drygt 385 000 kronor (85% belåning) eller drygt 317 000 kronor (70% belåning). För de husägare som har full belåning innebär det en ökning med närmare 45 000 kronor, jämfört med första halvåret. Med den lägre belåningsgraden är ökningen drygt 34 000 kronor.

Oavsett belåningsgrad är det här den högsta nivån som har uppmätts under indexets snart 16 år långa mätperiod.

– Många har tvingats se sina bolåneräntor stiga brant på väldigt kort tid och vi har tyvärr fortfarande en bit kvar tills vi når räntetoppen, säger Ola Söderlind, bostadsexpert på Zmarta.

Elpriserna rasar
Enligt Zmarta Husägarindex har de rörliga elkostnaderna rasat med 63 procent på ett år för husägare i Elområde 3, där majoriteten av befolkningen bor. De årliga utgifterna för el i regionen uppgick till 22 000 kronor, sett till prisnivån under tredje kvartalet. Det ska jämföras med närmare 59 000 kronor under andra halvåret 2022. Därmed är vi tillbaka till elprisnivån som rådde före energikrisen bröt ut.

Boräntorna når nya höjder
Under tredje kvartalet hade svenskarna en genomsnittlig boränta på i snitt 4,6 procent, enligt statistik från SCB. För den genomsnittliga husägaren motsvarar det ränteutgifter på cirka 140 000 kronor om året (85% belåning) och 115 000 (70% belåning), före ränteavdrag. I Stockholm får en genomsnittlig husägare räkna med räntekostnader på närmare 270 000 kronor, respektive 220 000 kronor. Enligt Zmarta Husägarindex utgör bolåneräntorna nu 60-70 procent av de totala utgifterna.

Prisfall på villahemförsäkringen
I samtliga storstadsområden som ingår i Zmartas Husägarindex har priset på villahemförsäkringen fallit under tredje kvartalet. Däremot har priset ökat något i riket som helhet. En genomsnittlig villahemförsäkring i Sverige kostade drygt 6 000 kronor under tredje kvartalet. Under första halvåret 2023 låg snittpriset på knappt 5 900 kronor.

Förutom alla utgifter för själva huset tillkommer levnadskostnaderna. Under 2023 ligger de på cirka 350 000 kronor om året för en tvåbarnsfamilj. Summan beräknas av Konsumentverket och justeras en gång om året. Beräkningarna ligger sedan till grund för bankernas KALP-kalkyl (kvar att leva på). Läs mer om KALP här

Husägarnas totala utgifter/år (85% belåning):

Q3, 2023 1:a halvåret 2023 2:a halvåret 2020
Stor-Stockholm 385 077 kr 340 562 kr 191 977 kr
Stor-Göteborg 305 784 kr 284 435 kr 159 380 kr
Stor-Malmö 286 359 kr 261 003 kr 150 360 kr
Riket 222 348 kr 211 442 kr 119 454 kr

Husägarnas totala utgifter/år (70% belåning):

Q3, 2023 1:a halvåret 2023 2:a halvåret 2020
Stor-Stockholm 317 152 kr 282 683 kr 157 747 kr
Stor-Göteborg 253 426 kr 237 605 kr 132 224 kr
Stor-Malmö 238 954 kr 220 343 kr 125 613 kr
Riket 187 026 kr 179 631 kr 101 210 kr

I Zmarta Husägarindex ingår följande:

Ränteutgifter
Bygger på hushållensgenomsnittliga boräntor från monetära finansinstitut (utestående avtal), med 3 månaders bindningstid – i kombination med köpeskilling (medelvärde) för permanenta småhus med 85 procents belåning. Källa: SCB

Amortering
Från och med H2, 2016 syns utgifterna för det första amorteringskravet som är 2% av belåningsgraden som överstiger 70 procent av bostadens värde och därefter 1% ned till 50 procents belåningsgrad.

Elpriser
Genomsnittliga energipriser för rörliga elavtal för villor med elvärme och en årlig elförbrukning på 20 000 kWh– inklusive el, elcertifikat, elskatt och moms. Källa: SCB/Elskling

Vatten- och avloppstaxor
VA-kostnader (dricks- och spillvatten) för småhus qn 2,5 med en årlig vattenförbrukning på 150 kubikmeter – inklusive moms. Qn 2,5 innebär att huset har en vattenmätare som släpper igenom 2,5 kubikmeter per timme. Källa: Göteborgs stad

Sophantering
Avfallstaxor för 160 liters säck/140 liters kärl med hämtning varannan vecka, plus 800 kg restavfall – under ett år. Källa: Göteborgs stad

Villahemförsäkring
Genomsnittliga försäkringspremier för tecknade villahemförsäkringar, inklusive skatt. Källa: Zmarta

Kommunikationsansvarig
Zmarta/Elskling

Zmarta erbjuder flera olika jämförelsetjänster inom privatekonomi för bland annat bolånkonsumentlånförsäkringar och elavtal. I företagsgruppen ingår även Elskling. Zmarta grundades 1999 och har cirka 300 anställda i Sverige, Norge och Finland. Zmarta ägs av det tyska medieföretaget Bauer Media Group.