• Zmarta/

Zmarta Husägarindex Q4, 2023: Högre räntor och elpriser gör boendet rekorddyrt

Husägare måste betala rekordhöga boendekostnader, dubbelt så mycket som för bara tre år sedan. Det visar Zmarta Husägarindex för det fjärde kvartalet 2023.

Under perioden oktober till december 2023 har utgifterna för landets husägare stigit till närmare 240 000 kronor (85 procents belåningsgrad). Husägare i Stor-Stockholm får i sin tur räkna med årliga utgifter på närmare 400 000 kronor.

För husägare med 70 procents belåningsgrad har utgifterna för första gången stigit över 200 000 kronor om året, sett till hela riket. I Stor-Stockholm måste samma hushåll betala 330 000 kronor. Oavsett var i landet som husägarna bor ligger utgifterna på den högsta nivån som hittills har uppmätts under indexets snart 16 år långa mätperiod.

–  Det vi kan se är att hushållens ränteutgifter inte stiger lika brant även om de fortsatt uppåt. En kommande räntesänkning lär dock inte sätta avtryck i hushållens boräntor förrän tidigast om ett halvår. Vid årsskiftet höjdes också fastighetsavgiften och elskatten vilket sätter ytterligare press på redan hårt prövade husägare, säger Ola Söderlind, kommunikationsansvarig på Zmarta.

Elpriserna stiger på nytt
Efter en period av lägre elpriser steg husägarnas elkostnader med närmare 50 procent under det fjärde kvartalet, jämfört med föregående kvartal. I elområde 3 och 4, där majoriteten av befolkningen bor, uppgick de till cirka 31 000 kronor per år för en genomsnittlig husägare. Det visar statistik från SCB och jämförelsetjänsten Elskling.

Bolåneräntorna fortsätter upp
Riksbanken har tryckt på bromsen för räntehöjningarna, men för hushållen har räntorna på bolån fortsatt att gasa på. Under fjärde kvartalet 2023 hade svenska hushåll en bolåneränta på i snitt 4,9 procent, enligt SCB. Det är tre gånger så högt som för bara ett och ett halvt år sedan.

Klicka här för mer information och diagram - Husägarindex Q4, 2023

Fakta: Zmarta Husägarindex
För att ge människor en uppfattning om hur stora utgifterna kan vara för att bo i småhus (villa, kedjehus, radhus och parhus) har Zmarta sammanställt ett Husägarindex. Det bygger på följande siffror:

Ränteutgifter
Bygger på hushållensgenomsnittliga boräntor från monetära finansinstitut (utestående avtal), med 3 månaders bindningstid – i kombination med köpeskilling (medelvärde) för permanenta småhus med 85 procents belåning. Källa: SCB

Amortering
Från och med H2, 2016 syns utgifterna för det första amorteringskravet som är 2% av belåningsgraden som överstiger 70 procent av bostadens värde och därefter 1% ned till 50 procents belåningsgrad.

Elpriser
Genomsnittliga energipriser för rörliga elavtal för villor med elvärme och en årlig elförbrukning på 20 000 kWh– inklusive el, elcertifikat, elskatt och moms. Källa: SCB/Elskling

Vatten- och avloppstaxor
VA-kostnader (dricks- och spillvatten) för småhus qn 2,5 med en årlig vattenförbrukning på 150 kubikmeter – inklusive moms. Qn 2,5 innebär att huset har en vattenmätare som släpper igenom 2,5 kubikmeter per timme. Källa: Göteborgs stad

Sophantering
Avfallstaxor för 160 liters säck/140 liters kärl med hämtning varannan vecka, plus 800 kg restavfall – under ett år. Källa: Göteborgs stad

Villahemförsäkring
Genomsnittliga försäkringspremier för tecknade villahemförsäkringar, inklusive skatt. Källa: Zmarta

Fastighetsavgift
Takbeloppet för den kommunala fastighetsavgiften för småhus. Källa: Skatteverket

*Statistiken i Zmarta Husägarindex kommer att uppdateras kontinuerligt minst en gång i halvåret.

För mer information, kontakta:
Kommunikatiionsansvarig Zmarta/Elskling
ola.soderlind@zmartagroup.com

Zmarta erbjuder flera olika jämförelsetjänster inom privatekonomi för bland annat
bolånkonsumentlånförsäkringar och elavtal. I företagsgruppen ingår även Elskling. Zmarta grundades 1999 och har cirka 300 anställda i Sverige, Norge och Finland. Zmarta ägs av det tyska medieföretaget Bauer Media Group.