Zmarta köper Elskling

7 mars 2018, Stockholm – Zmarta Group förvärvar Elskling, Sveriges största tjänst för jämförelse och byte av elavtal. Genom förvärvet tar Zmarta nästa steg för att bli marknadens bredaste digitala jämförelsetjänst för privatekonomi.

Med förvärvet av Elskling adderar Zmarta Group jämförelse och byten av elavtal till sin befintliga produktportfölj, som sedan tidigare framförallt omfattar digitala jämförelsetjänster för lån, försäkringar, sparande och kreditkort.

”Vi är mycket glada över att välkomna Elskling som en del av Zmarta Group. Zmarta och Elskling kompletterar varandra väl: Båda har väl utvecklade jämförelsetjänster, men inom olika segment. Med förvärvet av Elskling tar vi nästa steg för att göra Zmarta till norra Europas främsta och bredaste digitala jämförelsetjänst för privatekonomi”, säger Björn Lander, VD för Zmarta Group.

Elskling grundades i Stockholm 2007 och är idag marknadsledande när det gäller jämförelse och byte av elavtal. Elskling kommer efter förvärvet att fortsätta under samma namn. VD och övriga befattningshavare kvarstår i bolaget för att vidareutveckla tjänsten tillsammans med Zmarta.

I Zmarta Group med Bauer Media i ryggen får vi en långsiktig ägare som precis som vi har en tydlig ambition om att hjälpa konsumenter göra smarta val kring sin privatekonomi. Det blir spännande att bli en del av Zmarta Group, och på så sätt accelerera vidareutvecklingen av Elskling”, säger Faraz Azima, VD för Elskling AB.

Zmarta Group grundades 1999 och ägs sedan 2016 av den tyska mediekoncernen Bauer Media Group. Idag är företaget en internationell aktör inom jämförelser av lån, försäkringar, sparande, kreditkort, mobiltelefoni, bredband och nu också el. Hittills har över en miljon kunder i Sverige, Norge, Finland och Tyskland nyttjat företagets tjänster.

Elskling har sedan starten 2007 hjälpt över 700 000 svenska hushåll att jämföra och byta elavtal på elskling.se. Tjänsten erbjuds sedan 2011 i Norge under samma namn (elskling.no). Visionen är att fortsätta den geografiska expansionen och därigenom möjliggöra för fler konsumenter att ta kontroll över sina elkostnader.

Björn Lander, CEO, Zmarta Group
+46 736 73 18 99, bjorn.lander@zmartagroup.com