• Zmarta/

Zmarta lanserar Sveriges första jämförelsetjänst för företagsförsäkringar

Som första jämförelsetjänst i Sverige har Zmarta gjort det möjligt för småföretagare att jämföra och teckna försäkringar för tjänstebilar och företag – på ett och samma ställe.
– Det har funnits ett stort glapp på marknaden för företagsförsäkringar som vi nu täpper till, säger Åsa Hauer, affärsområdeschef på Zmarta Försäkringar.

Sedan 1999 har Zmarta hjälpt över 2,5 miljoner människor att jämföra försäkringar för att passa för just deras behov. Nu breddas utbudet ytterligare med försäkringar av både företag och tjänstebilar. Den nya jämförelsetjänsten riktar sig främst till bolag som har under 20 miljoner i omsättning och färre än tio anställda. Det är en grupp som inkluderar cirka 96 procent av alla svenska små och medelstora företag – nästan 1,2 miljoner bolag.

– Allt fler företagare har efterfrågat möjligheten att kunna jämföra företagsförsäkringar för att slippa lägga ner tid på att gå igenom komplexa villkor. Därför känns det extra bra att vi nu kan erbjuda dem en snabb, enkel och säker service, säger Åsa Hauer.

Trots den stora efterfrågan saknar närmare var fjärde småföretagare en företagsförsäkring i Sverige, enligt en ny undersökning. Därmed saknar de tryggheten att få ersättning om exempelvis datorn skulle bli stulen eller om verksamheten drabbas av ett avbrott till följd av telefonin eller elen slutat fungera.

– En vanlig missuppfattning är att många företagare tror att hemförsäkringen räcker, men det gör den tyvärr inte. Även om du jobbar hemifrån behöver du en företagsförsäkring som är ett relativt billigt skydd mot oförutsedda händelser som att din företagsbil blir stulen eller om ditt företag blir stämt, säger Åsa Hauer.

Zmartas jämförelsetjänst befinner sig just nu i ett inledande skede men inkluderar redan en rad välkända försäkringsbolag som Länsförsäkringar, Dina försäkring, Watercircles, Säkra och Svedea.

– Vi vill vara Sveriges ledande aktör för jämförelsetjänster och i det erbjudandet ska vi självklart vara den främsta även för företagsförsäkringar. Det här är en bra början och målet är att ännu fler försäkringsbolag ska upptäcka och ta tillvara på den här möjligheten, säger Åsa Hauer.

Åsa Hauer
Affärsområdeschef på Zmarta Försäkringar

Zmarta erbjuder flera olika jämförelsetjänster inom privatekonomi för bland annat bolånkonsumentlånförsäkringar och elavtal. I företagsgruppen ingår även Elskling. Zmarta grundades 1999 och har cirka 300 anställda i Sverige, Norge och Finland. Zmarta ägs av det tyska medieföretaget Bauer Media Group.