Qliktech-profiler lanserar ny fond, Zobito

Investerar i itslearning, Qwaya och Panopticon Software

QlikTech-profiler startar en ny typ av fond för tillväxtbolag, Zobito. Till Zobitos första investeringar hör Qwaya, itslearning och Panopticon. Investeringarna görs i samarbete med Industrifonden, Sjätte AP-fonden och Creandum.

Fonden, Zobito, är den första i sitt slag i Europa som kombinerar riskkapital med operativt ledningsstöd. Fonden fokuserar på IT-företag inom Enterprise Software.

Bakom fonden står:

• Måns Hultman, QlikTechs tidigare vd och styrelseordförande
  • Magnus Lindhe, QlikTechs före detta Nordenchef
  • Jonas Nachmanson, Qliktechs tidigare teknikchef
  • Markus Roithmeier, Qliktechs chef i bolagets Europadivision
  • Jens Schröder, grundare av den danska riskkapitalfonden Procuritas.

Zobito är inriktad på företag med internationella tillväxtambitioner.

– Zobito är nästa generations riskkapitalfond som aktivt stöttar entreprenörer genom att operativt hjälpa bolagen på ledningsnivå, säger Måns Hultman, grundare av Zobito. Vi bidrar med konkret erfarenhet. Zobito-teamet kommer att medverka i det aktiva ledningsgruppsarbetet med exempelvis strukturförändringar, internationella utvecklings- och marknadsstrategier för att accelerera tillväxt i de bolag vi investerat i.

Grundarna av Zobito ledde QlikTech till bolagets stora internationella genombrott. Teamet tog QlikTech från en omsättning på 2 miljoner USD till att bli ett miljardföretag. När QlikTech noterades på Nasdaq var det en av de mest framgångsrika börsnoteringarna som någonsin gjorts av ett IT-företag.

Totalt ska fonden ta in 300 miljoner kronor och avsikten är att ha närmare 15 investeringar i Europa, på minst 1 miljon euro vardera. Saminvesteringarna görs tillsammans med riskkapitalfonder, VC-bolag och privata investerare. Investeringarna i Qwaya, itslearning och Panopticon Software uppgår till 40 miljoner kronor.

Zobitos investeringar:

Qwaya

Industrifonden och Zobito investerar tillsammans med tidigare ägare 20 miljoner kr i Qwaya, som utvecklar ett molnbaserat verktyg för annonsering på Facebook och andra sociala medier. Bolaget växer snabbt med kunder över hela världen och pengarna ska användas till den fortsatta internationella expansionen.

itslearning

Tillsammans med EQT investerar Zobito i itslearning som är en av världens ledande webbaserade lärplattformar med fokus på skolor. Det unika med itslearning är att det är en lärplattform som utvecklats och designats speciellt för lärare. itslearning grundades 1999 och växer snabbt. Huvudkontoret ligger i Bergen, Norge och man har dotterbolag i mer än 8 länder i Europa och USA. itslearning har miljontals användare över hela världen.

Panopticon

Tillsammans med 6:e AP-fonden investerar Zobito i Panopticon. Panopticon är ett globalt företag med huvudkontor i Sverige som utvecklar och säljer mjukvara för analys och visualisering av data i realtid i stora dataflöden. Kunderna finns främst inom bank- och finanssektorn och telekombranschen och några av kunderna är Citi Bank, JP Morgan och Vodafone.

För mer information vänligen kontakta:

Magnus Lindhe
Tel.:0733 866445,
Mail: magnus.lindhe@zobito.com

Om Zobito:

Zobito arbetar med rådgivning mot växande teknologiföretag. Tillsammans med investmentbolaget Frezzia görs saminvesteringar med riskkapitalfonder, VC-bolag och privata investerare. Fonden siktar på att ta in 300 miljoner kronor och investerar i IT-företag. Bakom fonden finns QlikTechs tidigare vd och styrelseordförande Måns Hultman, tillsammans med den före detta Nordenchefen Magnus Lindhe, tidigare teknikchefen Jonas Nachmanson samt Markus Rothmeier som varit chef i bolagets Europadivision och Jens Schröder, grundare av den danska riskkapitalfonden Procuritas.

Fondens säte är Skåne. Ytterligare information finns på www.zobito.com.

Taggar: