Svenskgrundade Zobito investerar i smarta betalningar i Tyskland

Report this content

Fonden för tillväxtföretag, Zobito, investerar 1 miljon euro i TIS, (Treasury Intelligens Solutions GmbH) tillsammans med det München-baserade riskkapitalbolaget Target Partners. Därmed stärker Zobito sitt innehav inom betalningslösningar. Tidigare har Zobito investerat 1 miljon euro i iZettle.

TIS hjälper små och medelstora bolag att få lika effektiv interna betalningsprocesser som storbolag, liksom avancerad analys av bolagens operativa och finansiella kvalitet. Lösningen är cloudbaserad och fungerar som en länk mellan kundbolagens egna system och externa samarbetspartner, som banker.

Detta är Zobitos första investering i Tyskland.

– Marknaden för smarta betalningar för konsumenter är redan i snabb tillväxt, medan en stor del av företagsmarknaden fortfarande saknar effektiva processer och strukturer för betalningar och hantering av finansiella resurser, säger Magnus Lindhe, en av Zobitos grundare.

– Detta är ännu en investering i en mycket intressant och underutnyttjad sektor inom Enterprise Software, Zobitos investeringsfokus. Zobito-teamet kommer aktivt att medverka i TIS ledningsgruppsarbete, med exempelvis internationella utvecklings- och marknadsstrategier för att accelerera bolagets tillväxt.

Bland TIS kunder märks Volkswagen, Dachser och Fujitsu som standardiserar och analyserar betalningsflöden i sina organisationer.

GP Bullhound var finansiell rådgivare till TIS under bolagets finansieringsrunda.

Om Zobito:

Fonden, Zobito, är den första i sitt slag i Europa som kombinerar riskkapital med operativt ledningsstöd. Zobito är inriktad på företag med internationella tillväxtambitioner.

Bakom Zobito står:

•          Måns Hultman, Qliks (fd QlikTech) tidigare vd och styrelseordförande
  •          Magnus Lindhe, Qliks tidigare Nordenchef
  •          Jonas Nachmanson, Qliks tidigare teknikchef
  •          Markus Roithmeier, tidigare chef i Qliks Europadivision
  •          Jens Schröder, grundare av den danska riskkapitalfonden Procuritas

Totalt ska Zobito investera cirka 300 miljoner kronor, huvudsakligen i bolag inom Enterprise Software och målet är att ha närmare 15 investeringar i Europa, på minst 1 miljon euro vardera. Saminvesteringarna görs tillsammans med riskkapitalfonder, VC-bolag och privata investerare. Bland Zobitos övriga investeringar finns bland andra iZettle, inRiver, Qwaya samt itslearning.

För mer information vänligen kontakta:

Magnus Lindhe
Tel.:0733 866445,
Mail: magnus.lindhe@zobito.com

Om Zobito:

Zobito är en kombination av knowledge provider och riskkapitalfond. Fonden siktar på att ta in 300 miljoner kronor och investerar i IT-företag. Saminvesteringarna kommer göras tillsammans med riskkapitalfonder, VC-bolag och privata investerare. Bakom fonden finns QlikTechs tidigare vd och styrelseordförande Måns Hultman, tillsammans med den före detta Nordenchefen Magnus Lindhe, tidigare teknikchefen Jonas Nachmanson samt Markus Rothmeier som varit chef i bolagets Europadivision och Jens Schröder, grundare av den danska riskkapitalfonden Procuritas.

Fondens säte är Skåne. Ytterligare information finns på www.zobito.com

Taggar: