Ny affärsutvecklingschef till Zodiak koncernen

Zodiak-koncernen har värvat Björn Albrektson som affärsutvecklingschef, detta som ett led i Zodiaks ambitioner att kraftigt öka de alternativa intäktsströmmarna kring TV-programmen. Björn kommer få ansvaret att förbättra den svenska finansieringsverksamheten samt att bygga upp en fungerande internationell organisation, med målet att Zodiaks verksamhet i framtiden skall kunna finansieras med upp till 50 % av andra finansiärer än de traditionella programbudgetarna hos tv-kanalerna. Björn tillträder tjänsten senast 1/1 2007.

Björn Albrektsson har i drygt 20 år arbetat inom den nordiska TV-industrin bl a har han varit 10 år inom Kinnevik koncernen där han innehaft diverse olika chefsbefattningar. De senaste 5 åren har Björn varit på Meter Film & Television, det svenska dotterbolaget till Metronome-koncerenen, som chef för affärsutveckling och försäljning. - ”Jag rekryterades till Meter av f.d. VD:n Peter Ahlberg och där har fokus legat på att öka försäljningen totalt, liksom att ta en tätposition vad gäller den nya sortens programfinansiering (interaktivitet, lotteri/gaming, merchandise/licensiering, sponsorer etc). Meters omsättning har under perioden 2001-2006 mångdubblats och nämnda programfinansiering utgör idag en betydande del av denna omsättning. I samband med att Peter i somras valde att gå vidare i karriären känns det naturligt även för mig att gå, det var därför ett mycket enkelt beslut att acceptera den nya utmaningen hos Zodiak. Koncernen tillhör ett av de mest spännande företagen både här i Norden och internationellt och har en mycket intressant produktionsportfölj – inte minst med sina framgångsrika drama produktioner. Vi skall bli vassast på programfinansiering både här i Sverige och internationellt”, säger Björn Albrektson - ”Vi är väldigt nöjda med att ha värvat Björn, han kommer bli en viktig del i vår strävan att utöka intäkterna. Jag är övertygad om att vi tillsammans med Björn inom kort kommer vara ledande på detta i samtliga marknader.”, säger Zodiaks koncernchef Patrick Svensk. Zodiak Television skall nå 1 miljard i omsättning 2007 genom att fortsätta konsolidera den nordiska marknaden, konsolidera den ryska marknaden, etablera sig ytterligare i Västeuropa och bygga de tidigare nämnda alternativa intäktsströmmarna kring TV-produktion. Ökad licensförsäljning internationellt är naturligtvis också centralt för tillväxten.