Zodiak Television breddar sin verksamhet med nya kunder och nya segment

För att möta den ökande efterfrågan på innehåll till IP- och mobil-TV har Zodiak byggt upp ett nytt affärsområde, 5th Element. I anslutning till det bekräftar Zodiak att under hösten kommer de att leverera ett flertal program till Aftonbladets nya satsning på digital-TV. Vidare kan Zodiak bekräfta att man även nästa år kommer att producera en ny säsong av det mycket framgångsrika formatet Let’s Dance, i såväl Sverige, Danmark som Finland.

I veckan lanserades Zodiaks nya affärsområde, 5th Element. Under ledning av Oscar Höglund, tidigare från The Boston Consulting Group, kommer 5th Element att fokusera på att ta fram nya format speciellt anpassade för både IP- och mobil-TV. - ”TV på mobilen skiljer sig markant från traditionell TV. Zodiak har satsat mycket resurser på det här affärsområdet och efter nästan ett år av hemlighetsmakeri väljer vi nu att lansera. Vi har ett antal utvecklingsprojekt och samarbeten under gång och ser mycket ljust på framtiden”, säger Oscar Höglund i en kommentar. Zodiak Televisions dotterbolag MTV Mastiff kan nu också bekräfta att man under hösten 2006 kommer att producera ett antal program åt Aftonbladet TV. Bland annat kommer MTV Mastiff att två kvällar i veckan förse Aftonbladet TV med hela dess tablå. Zodiak Television skall även under hösten påbörja en andra säsong av det mycket populära formatet Let’s Dance, i såväl Sverige, Danmark som Finland. Zodiak har tidigare producerat formatet i såväl Norge, Finland, Danmark som Sverige, och i samtliga länder har tittarsiffrorna varit fantastiska. Zodiak Television AB bedriver utveckling, produktion och försäljning av TV-program under varumärkena MTV Mastiff, Mastiff Media, Jarowskij, T & T Broadcasters och Zodiak AFP i Sverige, Danmark, Norge, Finland, Polen och Ryssland. Dotterbolaget Zodiak Television World säljer koncernens och andra produktionsbolags program och rättigheter på den internationella marknaden med kunder i drygt 50 länder.