Zodiak Television förvärvar det engelska produktionsbolaget Diverse Production

Zodiak Television har avslutat tidigare aviserade förhandlingar och förvärvat det engelska produktionsbolaget Diverse Production från FBC Group Limited.

Diverse Production är ett mycket väl etablerat och respekterat engelskt produktionsbolag med 35 fast anställda på kontor i London och Bristol i Storbritannien samt i New York i USA. Omsättningen har ökat kraftigt under de två senaste åren från 6,5 miljoner pund till 10,5 miljoner pund i det brutna räkenskapsåret som avslutades 30 juni, 2006, vilket i tidskriften Televisuals årliga ranking placerar Diverse på en imponerande tjugonde plats i Storbritannien. För innevarande år, som slutar 30 juni 2007, beräknas omsättningen öka med över 40 %.

- ”Jag är oerhört glad att välkomna Diverse till Zodiak-gruppen och jag vet att ledningen kommer att vara mycket bidragande till koncernens framtida utveckling inom bland annat kreativitet, exploatering av rättigheter och förvärv av format och andra rättigheter” säger Patrick Svensk, VD & koncernchef för Zodiak, i en kommentar.

Köpeskillingen uppgår till 8 miljoner pund kontant med en möjlig mindre tilläggsköpeskilling om ett år som baseras på vinstutvecklingen. Förvärvet finansieras med en förvärvskredit. Diverse konsolideras omgående i koncernen.

Zodiak tar ett stort och viktigt steg i koncernens strategi när man nu får en tydlig etablering i England med vidare möjligheter i USA. Koncernen hyser stora förhoppningar om positiva effekter med korsbefruktning av format och idéer inom Zodiaks hemmamarknader. Tillgången till de engelska och amerikanska marknaderna för Zodiaks bolag i Norden och Östeuropa innebär avsevärt förbättrade möjligheter till försäljning av existerande format och rättigheter liksom den omvända möjligheten för Diverse portfölj att kunna bli exploaterad i Norden och Östeuropa.

Zodiak tar också över FBC:s internationella distribution av format och rättigheter som kommer att integreras med Zodiak Television World. Därmed stärks koncernens internationella distributionsbolag och går snabbt från att vara en nordisk aktör till att bli mer av en anglosaxisk aktör.

- ”Vi på Diverse är mycket exalterade över att få bli en del av Zodiak-gruppen och ser fram emot att snabbt komma igång med samarbeten inom många områden”, säger Diverse VD Paul Sowerbutts, som tidigare även varit VD för Channel 4 Rights, en av världens ledande distributörer av TV-rättigheter samt vice VD för Itel, distributionsbolaget som ägdes av engelska ITV och amerikanska HBO innan det köptes av Granada.

Diverse har, som namnet antyder, en mycket bred katalog med produktioner för samtliga stora engelska TV-kanaler och nu även produktion för amerikanska kanaler. Några exempel är “Ballet Hoo” för Channel 4, “Beyond Boundaries” för BBC2, ”Play it Again” för BBC1, ”Codex” för Channel 4,”Man versus Wild” för Discovery USA samt ”Shalom in the Home” för TLC i USA.

- ”Vår uttalade strategi är att vara kreativa, unika och distinkta i vår programutveckling som ska leda till populära, erkända och exploaterbara produkter”, säger Diverse kreative chef Roy Ackerman som haft ledande positioner i bolaget under närmare 20 år.

Zodiak Television AB bedriver utveckling, produktion och försäljning av TV-program under varumärkena MTV Mastiff, Mastiff Media, Jarowskij, T & T Broadcasters Look Entertainment och Zodiak AFP i Sverige, Danmark, Norge, Finland, Polen och Ryssland. Dotterbolaget Zodiak Television World säljer koncernens och andra produktionsbolags program och rättigheter på den internationella marknaden med kunder i knappt 60 länder.