Zodiak Television rapporterar nyförsäljning efter TV-mässan i Cannes

Report this content

Zodiak Televisions internationella distributionsbolag Zodiak Television World rapporterar nyförsäljning efter TV-mässan i Cannes med fler än femton licensaffärer i tio länder.

Det bäst säljande formatet i portföljen just nu är FC Nerds, eller FC Z som det heter i Sverige, som genom de senaste försäljningarna till Rumänien och Island nu är uppe i 13 länder. Endast Zodiaks format Klassfesten har sålts till fler länder. I de flesta länder är FC Nerds en stor succé, som i Norge där det är TV-Norges största succé genom tiderna, och mycket talar för att försäljningen fortsätter i både nya och gamla länder. Ett helt nytt format utvecklat inom Zodiak är Shopoholic som lanserades internationellt i Cannes där mottagandet varit bra. Formatet är redan sålt till fyra länder där affären med Dubai-TV är den dominerande. Zodiak har tidigare sålt tre format till Dubai-TV men Shopoholic, som redan nu beställts i 24 avsnitt för två säsonger, är den enskilt största affären så här långt. Även FC Nerds har licensierats av Dubai-TV. Zodiaks position i mellanöstern har kraftigts stärkts under de senaste åren med totalt nio licensaffärer, där den senaste är försäljningen av Commercial Break till Future TV, som når 280 miljoner människor i 21 länder. ”- Den ökade försäljningen till Mellanöstern, Östeuropa, och Asien, samt det tidigare rapporterade inbrottet på den indiska marknaden med storordern på formatet G5, är mycket positiv eftersom det ökar Zodiaks ’footprint’ och minskar beroendet av Västeuropa” säger Zodiak Televisions Koncernchef Patrick Svensk. Zodiak Television World lanserade också ett ”scripted format” med ett arkiv av 150 nyskrivna och mycket framgångsrika sketcher, Team Antonsen, som Zodiak nu sålt optioner på till fyra länder, bland annat Tyskland och Holland. Avslutningsvis kan det rapporteras en ökad efterfrågan på Zodiaks arkiv med 10,000 roliga hemvideoklipp där produktionsbolaget Constantin har köpt ca 10 % av arkivet på licens för produktion till Kabel 1 i Tyskland, den enskilt största affären sedan mässan för Zodiak Television World. ZODIAK TELEVISION AB (Publ), Box 27034, Magasin 1, Frihamnen 102 51 Stockholm, HEMSIDA: www.zodiaktelevision.se TEL +46 (0)8 527 270 00, FAX +46 (0)8 527 270 01 STYRELSENS SÄTE: STOCKHOLM, ORGANISATIONSNR: 556333-4662