Zodiak Television säkrar nyhetsavtal i Norge värt ca 200 miljoner kronor för tre år

Report this content

Zodiak Television har utökat och förlängt sitt avtal som exklusiv producent och leverantör av nyheter till TVNorge i ytterligare tre år. Avtalet är värt ca 200 MSEK för hela avtalsperioden.

TVNorge förnyar sitt exklusiva nyhetsavtal sedan fem år med Zodiaks produktionsbolag MTV Nyheter i Norge för ytterligare tre år. Det nya avtalet är värt ca 200 MSEK för tre år. - ”Vi är oerhört stolta över att TVNorge har fortsatt förtroende för vår leverans av nyheter och utgår från att en avgörande faktor är att TV-Norges nyhetssändningar har ökat sitt tittande med över 50 % sedan vi blev producent”, säger Patrick Svensk, VD och koncernchef för Zodiak Television, och fortsätter: ”Vi har för avsikt att utveckla detta samarbete ytterligare i Norge och förhoppningsvis se ringar på vattnet i andra hemmamarknader av denna stabila och lönsamma affär”. Zodiaks verksamhet i Norge består till ca 50 % av dessa nyhetssändningar, där Zodiak skapar 100 % av innehållet. Detta är en mycket viktig faktor i Zodiaks position som ledande faktabaserade produktionsbolag som skall exporteras till fler marknader. Därutöver levererar Zodiak, främst genom sitt dotterbolag MTV Mastiff, faktabaserade program och underhållning till alla stora kanaler i Norge. Zodiak Television AB bedriver utveckling, produktion och försäljning av TV-program under varumärkena MTV Mastiff, Mastiff Media, Jarowskij, T & T Broadcasters och Zodiak AFP i Sverige, Danmark, Norge, Finland, Polen och Ryssland. Dotterbolaget Zodiak Television World säljer koncernens och andra produktionsbolags program och rättigheter på den internationella marknaden med kunder i drygt 50 länder. För ytterligare information kontakta: Patrick Svensk VD & Koncernchef 0708-660730