Zodiak Television startar danskt bolag inom komedi och drama

Report this content

Zodiak Television startar tillsammans med tre välrenommerade branschpersoner ett produktionsbolag vid namn Social Club Productions som skall utveckla och producera komedi och drama i Danmark.

Målsättningen med Social Club Productions är att skapa ett modernt, kreativt och kommersiellt produktionsbolag som skall attrahera de främsta talangerna, såväl etablerade namn som nya stjärnor, och bli en av de ledande aktörerna inom komedi och drama i Danmark. Social Club kommer att fokusera på utveckling och produktion av serier för danska TV-kanaler, men också exploatering av andra fönster så som DVD, Mobil-TV och IP-TV.

Som partners i Social Club får Zodiak tre välmeriterade personer som tillsammans kommer att äga 30 % av bolaget. Simon Junker, som blir VD, kommer närmast från Metronome där han bland annat varit försäljningschef. Exekutiv Producent blir Mikkel E G Nielsen som senast kommer från en motsvarande position på Metronome. Mikael Wulff, framgångsrik komiker, skådespelare och författare, blir Kreativ Producent.

- ”Ambitionen med etablerandet av Social Club är att ta en tydlig position inom komedi och drama i Danmark precis som koncernen har gjort i Sverige och Finland och jag hoppas på gott idéutbyte över gränserna”, säger Zodiak Televisions VD och koncernchef Patrick Svensk i en kommentar.