Zodiak Television tar order värda 200 MSEK

Zodiak Television rapporterar nya order motsvarande knappt 200 MSEK inkluderande bland annat en ny dramaserie för Kanal 5 och stora underhållningar för TV2 i Danmark, TV4 i Sverige och MTV3 i Finland.

Försäljningsperioden för våren 2006 går mot sitt slut och Zodiak har träffat avtal om nya order på närmare 200 MSEK under de senaste fyra veckorna sedan den förra rapporten den 26 oktober. Zodiaks danska produktionsbolag Mastiff Media har under hösten producerat andra säsongen av succéprogrammet Vild med Dans för TV2, den största danska TV-succén på många år. Detta har skapat ringar på vattnet och Zodiaks bolag i Sverige och Finland ska nu producera samma format (Strictly Come Dancing från BBC) även för TV4 (MTV Mastiff) och MTV3 (T&T Broadcasters). TV2 Danmark har redan nu beslutat om en tredje säsong nästa höst. Jarowskij ska producera en dramaserie för Kanal 5 med titeln Hombres. Serien börjar där de flesta slutar och kan beskrivas som en blandning mellan Trustorhärvan och Tusenbröder. Det är ett ”high-concept” drama med handlingen förlagd till Sverige och Spanien. Det är en thriller som med sin unika berättarstruktur och sitt moderna formspråk har utvecklats direkt mot kanalens målgrupp. Det är den första dramabeställningen från Kanal 5 på många år. Serien är framtagen av Jarowskijs dramaavdelning och inspelningen påbörjas under våren 2006, för sändning hösten 2006. Totalt blir det 8 avsnitt a´ 63 minuter. Därutöver rapporterar de svenska produktionsbolagen försäljning av tre nya programserier varav två är egenutvecklade och de finska bolagen har fått order på fem serier varav två nya egenutvecklade. I Norge har man fått förnyat förtroende för succéprogrammet TV2 Hjälper Dig samt ytterligare två order. I Danmark, slutligen, har man fått order på två nya egenutvecklade programserier. För ytterligare information kontakta: Patrick Svensk Susanna Laursen VD & Koncernchef Ekonomidirektör & CFO 0708-660730 0704-312110