Zodiak Televisions omsättningsmål för 2007 är 1 miljard kronor

Zodiaks Television förtydligar idag sina tillväxtmål med att definiera 1 miljard kronor som omsättningsmål 2007 vilket kommer att uppnås genom att bland annat fortsätta den aggressiva förvärvsstrategi som varit mycket framgångsrik de senaste åren. Därutöver slår Zodiak fast att målet för rörelsemarginalen ska vara 10 % för 2008.

Zodiak Television, en aktiv konsoliderande aktör på den nordiska produktionsmarknaden, väljer att specificera de tillväxtmål som tidigare kommunicerats till marknaden. Den fortsatt aggressiva förvärvsstrategi, med kompletterande köp i nya segment/marknader som har bedrivits sedan 2003, skall resultera i en omsättning som 2007 skall överstiga 1 miljard. Vidare väljer Zodiak att kommunicera att rörelsemarginalen skall lyftas, från 2005 års 7.3 % till 10 % på helår 2008. Detta skall uppnås genom fortsatta framgångar inom licensförsäljning internationellt och genom annonsörsfinansierade program, interaktiv TV och andra intäktskällor som ger Zodiak fler kunder och därmed flera intäktsströmmar. - ”Vi är ett snabbväxande, konsoliderande tillväxtföretag som kommer från norra Europa, men som exporterar våra kunskaper och färdigheter till andra marknader. Vi har bara påbörjat vår expansion i öst men känner redan nu att det börjar bli läge att parallellt titta åt väst.”, säger Zodiaks koncernchef Patrick Svensk i en kommentar. Zodiak Television skall nå 1 miljard i omsättning 2007 genom att fortsätta konsolidera den nordiska marknaden, konsolidera den ryska markanden, etablera sig ytterligare i Västeuropa och bygga de tidigare nämnda alternativa intäktsströmmarna kring TV-produktion, främst genom ökad licensförsäljning internationellt. Zodiak Television AB bedriver utveckling, produktion och försäljning av TV-program under varumärkena MTV Mastiff, Mastiff Media, Jarowskij, T & T Broadcasters och Zodiak AFP i Sverige, Danmark, Norge, Finland, Polen och Ryssland. Dotterbolaget Zodiak Television World säljer koncernens och andra produktionsbolags program och rättigheter på den internationella marknaden med kunder i drygt 50 länder. För ytterligare information kontakta: Patrick Svensk VD & Koncernchef 0708-660730