Zodiaks genombrott öppnar den amerikanska marknaden i en i övrigt bra internationell försäljningsperiod.

Zodiaks distributionsbolag Zodiak Television World har för första gången någonsin sålt licenser för produktion i USA i efterdyningarna av TV-mässan i Cannes i april som i övrigt var en framgång jämfört med de senaste mässorna.

Zodiak har för första gången någonsin sålt en licens på ett format till USA, nämligen programserien ”Sensing Murder” (Förnimmelse av mord) till Granada i USA för produktion för Discovery. De sju avsnitten i serien kommer att vara en viktig del i Discoverys hösttablå där man satsar hårt på verklighetsbaserade mordgåtor. ”Sensing Murder” är ett format från Nordisk Film & TV som Zodiak Television World representerar globalt. Zodiak har dessutom sålt en licens för koncernens eget format Shopaholic till produktionsbolaget Wheeler Sussman för produktion för en än så länge hemlig amerikansk TV-station. Amerikanska optioner för licensavtal har också sålts under perioden, bland annat Top Dog till produktionsbolaget Vin di Bona, Gay Army till produktionsbolaget Stone and Company (mest känt för produktionerna av Pop Idol och Mullvaden för TV-kanaler i USA), FC Nerds (FC Z) till The Gurin Company samt Extra Extra till produktionsbolaget Ryan Seacrest Productions. Även dessa försäljningar är helt unika. - ”Två licenser och fyra optioner till USA är ett fantastiskt resultat som endast en handfull Europeiska produktionsbolag har lyckats med” säger Zodiaks koncernchef Patrick Svensk och fortsätter: ”Vår satsning på utveckling av internationellt gångbara format i kombination med rekryteringen av vår nya internationella chef Heather Stevenson, amerikanska som senast kommer från Fox i Los Angeles, ser ut att bli ett stort steg framåt.” Totalt sett så har försäljningen efter TV-mässan i Cannes i april varit en framgång jämfört med de senaste mässorna. Zodiak Television World har sålt 17 licenser för produktion av format internationellt och därutöver 14 optioner för licensavtal, vilket blir affärer i totalt 27 olika länder. De starkast säljande formaten är de egenutvecklade formaten Top Dog och Stars on Stage (Rampfeber) som sålts till tio länder med optioner i ytterligare sex länder. - ”Zodiaks internationella försäljning hade en trög utveckling under 2005 men nu känns det som att vi är tillbaka på spåret med en god försäljningstillväxt och en bättre portfölj av internationella format”, avslutar Patrick Svensk. Zodiak Television AB bedriver utveckling, produktion och försäljning av TV-program under varumärkena MTV Mastiff, Mastiff Media, Jarowskij, T & T Broadcasters Look Entertainment och Zodiak AFP i Sverige, Danmark, Norge, Finland, Polen och Ryssland. Dotterbolaget Zodiak Television World säljer koncernens och andra produktionsbolags program och rättigheter på den internationella marknaden med kunder i knappt 60 länder. För ytterligare information kontakta: Patrick Svensk VD & Koncernchef 0708-660730 ZODIAK TELEVISION AB (Publ), Box 27034, Magasin 1, Frihamnen 102 51 Stockholm, HEMSIDA: www.zodiaktelevision.se TEL +46 (0)8 527 270 00, FAX +46 (0)8 527 270 01 STYRELSENS SÄTE: STOCKHOLM, ORGANISATIONSNR: 556333-4662