En mörk nyhet för både öga och gom

ZOÉGAS utökar sitt sortiment av mörkrostat bryggkaffe och lanserar Dark Temptation - ett kaffe med mycket attityd, mörkt rostat för mer smak. Förpackningen är dessutom nominerad till Svenska Designpriset 2010 för sin innovativa grafiska form.

ZOÉGAS Dark Temptation är ett mörkrostat bryggkaffe gjort på högväxande bönor från Östafrika som ge r en mjuk kryddighet och fyllighet, och pärlbönor från Brasilien som bidrar med ett friskt och nötigt inslag. Blandningen ger ett mustigt kaffe med härliga toner av stjärnanis och hasselnöt.

Dark Temptation är ett perfekt val för den som vill dricka sitt kaffe med mjölk utan att göra avkall på den goda kaffesmaken. Mörkrostningen kräver kaffebönor av högre kvalitet och tar fram smakdetaljer man annars inte skulle lägga märke till. Resultatet blir ett balanserat kaffe med tydlig kaffekaraktär, perfekt för den kräsne kaffekonsumenten.

– Mörkrostat kaffe blir allt populärare bland svenska kaffedrickare och bara i år har segmentet vuxit med nio procent enligt Nielsen. ZOÉGAS Dark Temptation är speciellt framtaget för nyfikna konsumenter som vill variera sitt kaffedrickande och vår förhoppning är att det ska locka en yngre målgrupp, säger Ulrika Wallberg, marknadschef på ZOÉGAS.

Förpackningen har fått en modern design där grafiska element spelar en avgörande roll för att framhäva kvaliteten och den unika smakupplevelsen hos kaffet. Designen, som utformats av designbyrån Idego, är nominerad till Svenska Designpriset 2010 som avgörs på Moderna Museet i Stockholm den 7 oktober.

– När vi startade projektet med Dark Temptation gjorde vi det med en klar vision att skapa något nytt i kaffehyllan, en produkt som sticker ut till både utseende och innehåll. Idag finns det en växande grupp konsumenter som ställer höga krav på smak och kvalitet samtidigt som de efterfrågar förpackningar med attityd och känsla. Tillsammans med designbyrån har vi lyckats skapa en förpackning som förmedlar just det - smak, mjuk kryddighet, hantverket bakom produkten kombinerat med en modern retro-touch som väcker nyfikenhet, säger Ulrika Wallberg.

ZOÉGAS Dark Temptation finns i butik från och med vecka 36 och kostar cirka 32:90 kronor för en förpackning om 500 gram.

För mer information och produktprov, kontakta:

Ulrika Wallberg, marknadschef ZOÉGAS Nestlé Sverige AB

Tel: 042-19 33 62 eller 070–525 66 89, ulrika.wallberg@se.nestle.com

ZOÉGAS grundades 1886 i Helsingborg av italienaren Carlos Zoéga. Familjen Zoéga sålde företaget till Nestlé på hundraårsdagen 1986. ZOÉGAS är ledande på marknaden för mörkrostat kaffe, en rostning som ger kaffet en kraftfull arom med fyllig eftersmak. ZOÉGAS kaffe är baserat på högkvalitativa Arabica-bönor för en rik smakupplevelse. www.zoegas.se