Kvalitet i fokus när ZOÉGAS lanserar nytt koncept: Z range och SELECTED

ZOÉGAS har mörkrostat kaffe av högsta kvalitet sedan 1886. Av tradition har alla kaffeblandningar haft samma pris i handeln. För att kunna bevara blandningarna intakta och fortsätta att erbjuda olika varianter av kaffe av absolut högsta kvalitet justeras nu priserna efter kaffeblandningarnas olika recept, eftersom råkaffe kostar olika mycket att köpa in. De nya priserna gäller från och med februari 2013. Storleken på förpackningarna förblir densamma, 500 gram.

ZOÉGAS kaffesortiment delas nu upp i två olika delar: Z range och SELECTED*. Priset för de kaffeblandningar som ingår i Z range kommer att ligga kvar på dagens prisnivå med ett rekommenderat cirkapris på 41-43 kronor (bryggkaffe, 500 gram) och 58-60 kronor för en förpackning hela bönor (500 gram). För de kaffeblandningar som ingår i SELECTED-sortimentet höjs priset med cirka tio kronor per förpackning. Det innebär ett rekommenderat cirkapris på 52-54 kronor för ett paket bryggkaffe (500 gram) och 68-70 kronor för en förpackning hela bönor (500 gram). ZOÉGAS KRAV- och Faritrade-blandningar ligger prismässigt i nivå med SELECTED-sortimentet

– ZOÉGAS står för kaffe av allra högsta kvalitet och det är en självklarhet för oss att aldrig kompromissa med den. Vi ändrar inga recept på våra kaffeblandningar men eftersom kaffebönor kostar olika mycket att köpa in blir det också naturligt att sätta olika pris på våra olika blandningar. De kaffekaraktärer som ingår i SELECTED-sortimentet innehåller komplexare blandningar med fler specifika kaffekvaliteter än de som ingår i Z range. Många av dessa råkaffen finns endast tillgängliga, i begränsad mängd, under vissa delar av året vilket i sin tur påverkar priset. För att kunna bevara vår höga kvalitet justerar vi därför priserna efter kaffeblandningarnas olika recept, säger Cathrine Ossborn, marknadschef på ZOÉGAS.

För att göra sortimentsuppdelningen så tydlig som möjligt genomgår hela ZOÉGAS kaffe-sortimentet även en designändring samtidigt som de nya priserna börjar gälla i handeln. De kaffeblandningar som ingår i Z range har ett Z på paketets topp medan SELECTED-blandningarna har SELECTED-sigillet på paketets topp samt på förpackningens front. ZOÉGAS KRAV-märkta kaffeblandningar går i linje med SELECTED-designen och märks med benämningen ORGANIC.

– Vi på ZOÉGAS är otroligt stolta över den kvalitet vårt kaffe håller och alltid har hållit. Allt kaffe köps in efter kravspecar som matchar de smaknyanser vi vill lyfta och som gör vår slutkopp så speciell. Vi har lång kaffeerfarenhet och vill fortsätta att erbjuda våra konsumenter fantastiska smaknyanser. Vårt mål är att fortsätta erbjuda våra konsumenter olika smakkaraktärer av högsta kvalitet även om 100 år, säger Cathrine Ossborn.

ZOÉGAS fokuserar på hållbar kaffeodling i Kenya
För att få fram såväl den fylliga smaken som den långa eftersmaken som karaktäriserar ZOÉGAS kaffe behöver vi kaffebönor av högsta kvalitet. För ZOÉGAS är Kenya ett viktigt ursprung när det kommer till att ta fram smaknyanserna som skapar blandningarnas unika karaktärer. Tyvärr minskar kaffeproduktionen i Kenya samtidigt som efterfrågan av kvalitetskaffe från landet ökar. Som ett led i ZOÉGAS arbete för hållbar kaffeodling sjösätter vi, tillsammans med Sustainable Management Services (SMS), flera initiativ i landet. Målsättningen är att utbilda 8 500 kaffebönder i hållbar kaffeodling så att de kan öka avkastningen på sina kaffeodlingar med 100 procent. ZOÉGAS investerar 1,4 miljoner i projektet under en tvåårsperiod, med möjlighet till förlängning.

* För en fullständig sortimensuppdelning, se bifogat produktblad.

För mer information, kontakta:

ZOÉGAS grundades 1886 i Helsingborg av italienaren Carlos Zoéga. Familjen Zoéga sålde företaget till Nestlé på hundraårsdagen 1986. ZOÉGAS är ledande på marknaden för mörkrostat kaffe, en rostning som ger kaffet en kraftfull arom med fyllig eftersmak. ZOÉGAS kaffe är baserat på högkvalitativa Arabica-bönor för en rik smakupplevelse. www.zoegas.se eller www.facebook.com/zoegaskaffe