ZOÉGAs Christina Jorme vinnare av Swedish Cupping Championship 2012

Igår kväll avgjordes Swedish Cupping Championship 2012 på Hilton Slussen i Stockholm. Tävlingen arrangerades av SCAE (Speciality Coffee Association of Europe) i samband med Barista Cup. Efter en rafflande final knep ZOÉGAS två av tre pallplatser. Vann gjorde Christina Jorme och på andra plats kom Ida Cederlund, båda från ZOÉGAS kvalitetsavdelning.

Tävlingen är enkel i sitt upplägg, men kräver stor erfarenhet av kaffekoppning och kunskap om kaffe. Metoden kallas triangelkoppning och går ut på att av tre koppar kaffe smaka sig fram till den kopp som skiljer sig från de två andra.

Kaffeexperterna som deltog kom från olika typer av rosterier från hela landet, bland annat ZOÉGAs i Helsingborg. Från ZOÉGAs kvalitetsavdelning deltog Ida Cederlund och Christina Jorme, och från Nestlé Professional deltog Erwin Grandes Morales.

Vi är stolta att kunna ta hem både 1:a och 2:a platsen till ZOÉGAs genom Christina Jorme och Ida Cederlund! Erwin Grandes Morales kom på en stark femte plats.

Koppning är en del av det arbete som Ida och Christina gör dagligen i sitt arbete på kvalitetsavdelningen, och jag är verkligen stolt och glad över att de båda håller en så hög nivå även jämfört med andra kaffeexperter i Sverige, säger Cathrine Ossborn, marknadschef på ZOÉGAs.

Christina kommer att representera Sverige i World Cupping Championship som hålls i Wien 12-15 juni 2012. Förra året deltog 34 nationer.

För mer information kontakta:

ZOÉGAS grundades 1886 i Helsingborg av italienaren Carlos Zoéga. Familjen Zoéga sålde företaget till Nestlé på hundraårsdagen 1986. Därmed firar ZOÉGAS 125 år i år.  ZOÉGAS är ledande på marknaden för mörkrostat kaffe, en rostning som ger kaffet en kraftfull arom med fyllig eftersmak. ZOÉGAS kaffe är baserat på högkvalitativa Arabica-bönor för en rik smakupplevelse. www.zoegas.se eller www.facebook.com/zoegaskaffe.