ZOÉGAS firar 125-årsjubileum

Report this content

Torsdagen den 1 december fyller mörkrostexperten ZOÉGAS 125 år. För att fira bjuder ZOÉGAS de 125 första besökarna som kommer till ZOÉGAS Café och Butik i Helsingborg på kaffe och en speciellt framtagen 125-årsbakelse. Under födelsedagen serverar dessutom Kullaflyg gratis ZOÉGAS-kaffe på samtliga flygningar.

ZOÉGAS grundades 1886 i Helsingborg av Carlos Zoéga. Med rötter i Italien och ett förflutet i Brasilien kom han till Skåne, via Tyskland och Danmark. En lång resa idag, ett närmast ofattbart äventyr på 1800-talet. Den kaffekunskap och det kvalitetstänk som Carlos Zoéga förde med sig till Sverige har sedan dess präglat ZOÉGAS företagskultur. Idag är ZOÉGAS marknadsledande inom mörkrostsegmentet.

– Det ska smaka kvalitet sa Carlos Zoéga! I 125 år har vår passion stavats mörkrostat kaffe. För detta krävs gedigen kunskap och kaffebönor av allra högsta kvalitet. Vi är mycket stolta över vår långa historia och ser nu fram emot att fortsätta driva den svenska kaffemarknaden, säger Cathrine Ossborn, marknadschef på ZOÉGAS.

Födelsedagen uppmärksammas med jubileumsbakelse
För att fira 125-årsjubilet bjuder ZOÉGAS de 125 första besökarna som kommer till ZOÉGAS Café och Butik i Helsingborg på kaffe och en speciellt framtagen 125-årsbakelse. Det är Skånekonditorn Lina Olsén, tillika en av finalisterna i Årets Konditor 2011, som anlitats för uppdraget.

– För mig var det självklart att ZOÉGAS 125-årsbakelse skulle ha en tydlig smak av både kaffe och choklad. Två populära smaker som gifter sig väl med varandra. I jubileumsbakelsen har jag därför varvat hallonkompott med chokladmousse på en kaffe- och chokladbotten. Bakelsen är toppad med spritsad hallonmaräng och karamelliserade kaffebönor och cashewnötter. Jättegott! Avnjut den med fördel tillsammans med en kopp ZOÉGAS Dark Temptation, säger Lina Olsén.

ZOÉGAS 125-årsbakelse finns till försäljning i ZOÉGAS egen butik på Drottninggatan 30 i Helsingborg. Under perioden 1-3 december kan alla som vill köpa en bakelse och en kopp 125-årsblandning (säljs enbart i ZOÉGAS butik) för 40 kronor. Lina Olsén säljer även bakelsen på sina båda konditorier Tösabiten i Ekeby och Konditori Öresund i Viken. För att uppmärksamma 125-årsjubileet har ZOÉGAS även tagit fram en förvaringsburk för kaffe i retrostil. Även den finns till försäljning i ZOÉGAS Café och Butik i Helsingborg för 25 kronor. Ett halvt kilo jubileumsblandning kostar 50 kronor*.

* Alla angivna priser ovan gäller under den 1-3 december.

För mer information om ZOÉGAS 125-åriga historia besök:

För mer information, kontakta:
Cathrine Ossborn, marknadschef ZOÉGAS Nestlé Sverige AB
Tel: 042-19 91 64 eller 070–543 40 47, cathrine.ossborn@se.nestle.com

Marie Louise Elmgren, informationschef Nestlé Sverige AB
Tel: 042-19 91 27 eller 070-340 92 85, marielouise.elmgren@se.nestle.com

ZOÉGAS grundades 1886 i Helsingborg av italienaren Carlos Zoéga. Familjen Zoéga sålde företaget till Nestlé på hundraårsdagen 1986. Därmed firar ZOÉGAS 125 år i år. ZOÉGAS är ledande på marknaden för mörkrostat kaffe, en rostning som ger kaffet en kraftfull arom med fyllig eftersmak. ZOÉGAS kaffe är baserat på högkvalitativa Arabica-bönor för en rik smakupplevelse. www.zoegas.se eller www.facebook.com/zoegaskaffe.

Taggar: