Svenska djurägare betalar mer

Report this content

I Sverige är det 25% moms på djurfoder men bara 12% moms på livsmedel. Det betyder att födoämnen som t.ex. fisk och spannmål beskattas olika beroende på om det är ett djur eller en människa som ska äta dem.

Ungefär vart fjärde hushåll i Sverige har minst en katt eller en hund, och vi köper djurfoder, tillbehör och tjänster till våra husdjur för 16 miljarder kronor varje år. Om fodret de äter handlas i Sverige innebär det arbetstillfällen för de som är verksamma i företag som säljer djurfoder, t.ex svensk zoofackhandel, grossister, trädgårdscenter, dagligvarubutiker m.fl. såväl för dem som lever på att tillverka svenskt djurfoder av hög kvalitet, och det innebär också att svenska staten får in skattepengar i form av moms.

Den krassa sanningen i dagsläget är att svenska tillverkare och butiker, både fysiska och nätbaserade, konkurrerar till största delen med en stor tysk e-handelsjätte som heter Zooplus. I Tyskland räknas djurfoder som livsmedel och är då belagt med 7% moms. I många andra länder kategoriseras djurfoder på precis samma sätt. I England har de t.ex. ingen moms alls på djurfoder. Konsekvensen är att en säck hundfoder som kostar 500 till 1000 kronor på svenska marknaden blir väldigt mycket billigare i Tyskland eller hos den tyska e-handeln. I takt med att konsumtionen via nätet ökar, ser vi allt större volymer försvinna från fysiska butiker och svensk e-handel. Den svenska marknaden kan aldrig konkurrera med detta, vilket betyder att en inte helt oansenlig summa skattepengar lämnar Sverige samtidigt som arbetstillfällen försvinner.

Om Sverige skulle justera ned momsen på djurfoder skulle den svenska djurägaren spara pengar samtidigt som svenska jobbtillfällen gynnades och staten tjänade momspengar. Våra grannar i Finland gjorde detta för flera år sedan. Fisken borde momsbeläggas på samma sätt om man stoppar den i kattens mun, som i sin egen. För att överleva just nu måste många zoofackhandlare och e-handlare i Sverige sänka priserna på sina viktigaste produkter så mycket att de inte får ihop det resultat som behövs för att få företagen att gå ihop.

Vi behöver lyfta frågan och agera innan det är för sent.

Vi kräver sänkt moms på djurfoder i Sverige.

Zoobranschens Riksförbund

Zoobranschens riksförbund är en medlemsorganisation för zoobutiker, leverantörer, tillverkare, uppfödare, hundfrisörer och skolor med syfte att vara nätverk och informationskanal för branschen samt hålla myndighetskontakter och utbildningar. www.zoorf.org

Taggar: