Zoobranschens Riksförbund instiftar djurvälfärdsstipendium

Report this content

Som ett steg i sin strävan att förbättra djurvälfärden i landet har Zoobranschens Riksförbund instiftat Zoorfstipendiet. Det ska årligen delas ut till det medlemsföretag eller den person anställd i ett medlemsföretag som på ett föredömligt sätt genom sina visioner och handlingar bidragit till att öka djurvälfärden i landet under det gångna året.

I förbundets stadgar står att det övergripande syftet med förbundet är att stärka hemdjurshållningen i Sverige. Förbundet ska medverka till en samhällsutveckling, grundad på hänsyn till miljö och djurägare, syftande till en god och ansvarsfull djurhållning.

”Vi vill på detta sätt uppmärksamma det goda arbete som görs i vår bransch som bidrar till en bättre djurvälfärd i Sverige,” säger Cecilia Dannborg Wilson, ordförande i Zoorf. ”Tack vare många duktiga företagare och medarbetare, får fler djurägare kunskap om vad som ökar livskvaliteten för deras husdjur. Det känns viktigt att premiera de som jobbar dedikerat med just djurvälfärd.”

Zoorfstipendiet på 10,000 kronor ska årligen delas ut till det medlemsföretag eller den person anställd i ett medlemsföretag som på ett föredömligt sätt genom sina visioner och handlingar bidragit till att öka djurvälfärden i landet under det gångna året.
Vem som helst kan nominera ett företag eller en person, men de som blir nominerade måste vara medlemmar i Zoorf eller anställda i ett företag som är det. De måste vara medlemmar aktuellt år och året innan.

Nomineringsperioden är 1/1–31/3 2024. Det är tillåtet att nominera sitt eget företag eller ett företag man är anställd i.

Man nominerar en person eller ett företag genom att maila oss på information@zoorf.org och tydligt beskriva varför man nominerar den personen eller företaget, d.v.s. vad de har gjort för att förbättra djurvälfärden i Sverige.

Vinnaren offentliggörs under våren och kommer även att presenteras ytterligare i en artikel i tidningen Pet Scandinavia, en publikation som ges ut fyra gånger om året av den svenska och norska zoobranschföreningen gemensamt.

För ytterligare information, kontakta gärna:
Sekreterare Gabriella Ekström
information@zoorf.org