Zoorfstipendiet till Thomas Jahnsson, Akvarietrivsel

Report this content

”Hur det är? Jo, det är blött om tassarna, jag packar fisk,” svarar Thomas Jahnsson när vi når honom.
”Nej men vad säger du, vad roligt. Eller skojar du nu?” utbrister han när han får nyheten att han är 2024 års mottagare av Zoorfs djurvälfärdsstipendium. ”Vad häftigt, det har ju alltid varit min grej. Det känns som om jag har dedikerat mitt liv åt att odla och ta fram bra akvariefiskar. Det vill säga fiskar som ska fungera långsiktigt och vara hållbara, för sin egen skull och för akvaristens skull. För 15 år sedan när jag tog fram min logga skrev jag ”För fiskens välmående och hälsa på den.” Det har alltid varit mina ledord.”

Thomas är helt fokuserad på akvariefisk och har drivit företaget Akvarietrivsel i 34 år, alltid i lokaler i Hässelby och Vällingby.

”Innan jag hade firman så hobbyodlade jag i en stor lokal, och innan jag fick den lokalen hade jag ett rum bakom kontoret på fritidsgården där jag odlade fisk. På högstadiet fyllde jag biologisalen med akvarier och hade såklart ett antal akvarier hemma i mitt rum, och ett gäng i en kompis rum hemma hos honom.”

Thomas har odlat fisk sedan han var tio år och levererat akvariefisk till butiker sedan han var 12.

”Det känns som ett helt liv redan,” säger Thomas, och erkänner samtidigt att det är första gången han vinner något liknande. "Jag har kanske hållit lite låg profil, men jag har aldrig blivit uppmärksammad på det här sättet förut. Det känns jätteroligt!”

Zoorfstipendiet har instiftats för att uppmärksamma de medlemmar i förbundet som ”på ett föredömligt sätt genom sina visioner och handlingar bidragit till att öka djurvälfärden i landet under det gångna året.”

I förbundets stadgar står att det övergripande syftet med förbundet är att stärka hemdjurshållningen i Sverige. Förbundet ska medverka till en samhällsutveckling, grundad på hänsyn till miljö och djurägare, syftande till en god och ansvarsfull djurhållning.

”Vi vill på detta sätt uppmärksamma det goda arbete som görs i vår bransch som bidrar till en bättre djurvälfärd i Sverige,” säger Cecilia Dannborg Wilson, ordförande i Zoorf. ”Tack vare många duktiga företagare och medarbetare, får fler djurägare kunskap om vad som ökar livskvaliteten för deras husdjur. Det känns viktigt att premiera de som jobbar dedikerat med just djurvälfärd.”

Många engagerade och fantastiska eldsjälar medlemmar blev nominerade och styrelsen tog del av många intressanta och upplyftande berättelser om vad de nominerade personerna och företagen strävar efter, vad de redan har åstadkommit och vad de vill åstadkomma framöver. De var i hård konkurrens som Thomas tog hem segern och samtliga nomineringar av honom nämnde hans noggrannhet och känsla för detaljer och att han alltid sätter fiskens hälsa och välmående i första rummet.

Zoobranschens Riksförbund
Tians väg 2
179 97 Färentuna

Snabbfakta

Zoorfstipendiet har instiftats för att uppmärksamma de medlemmar i förbundet som på ett föredömligt sätt genom sina visioner och handlingar bidragit till att öka djurvälfärden i landet under det gångna året. I förbundets stadgar står att det övergripande syftet är att stärka hemdjurshållningen i Sverige. Förbundet ska medverka till en samhällsutveckling, grundad på hänsyn till miljö och djurägare, syftande till en god och ansvarsfull djurhållning.

Citat

”Vi vill på detta sätt uppmärksamma det goda arbete som görs i vår bransch som bidrar till en bättre djurvälfärd i Sverige. Tack vare många duktiga företagare och medarbetare, får fler djurägare kunskap om vad som ökar livskvaliteten för deras husdjur. Det känns viktigt att premiera de som jobbar dedikerat med just djurvälfärd.”
Cecilia Dannborg Wilson, ordförande i Zoorf.