Avslutat samarbete med Unidaco

Den 29 april i år signerades ett investeringsavtal och ett samarbetsavtal mellan Zoomability och Unidaco Co. Ltd. Där förband sig Unidaco att investera 8 MSEK för att erhålla 10 miljoner aktier, och bägge företagen skulle samarbeta kring att bygga upp fabriker i Indien, Indonesien, Malaysia och MENA-länderna, för att tillverka och sälja Zoom Uphill. Unidaco skulle dock stå för kostnaden.

Zoomability har tidigare meddelat att något kapital inte kommit in för de aktier Unidaco tecknat den 31 maj, och beslutade därför på en extra bolagsstämma 16 augusti att se oss om efter andra finansieringsmöjligheter. Hur det arbetet fortskrider återkommer vi till inom en snar framtid.

Vad gäller samarbetsavtalet så kan vi nu konstatera att en av paragraferna, gällande priset för inköp av Zoom Uphill innan fabrikerna byggts, skulle varit uppfylld den 30 september. Så har inte skett.

Vid det styrelsemöte som hölls igår kväll 1 oktober, diskuterades relationerna med Undiaco. I samband med det beslutade Unidacos styrelseledamot Periasamy Mathialagan att lämna styrelsen med omedelbar verkan.

Med hänvisning till ovanstående finner inte styrelsen någon anledning att fortsätta kontakterna med Unidaco. En ny representant i styrelsen, för att ersätta Mathi Alagan, kommer att väljas på en extra bolagsstämma efter att den kommande emissionen är klar.

Likaså beslutade styrelsen att inte starta någon rättslig process mot Unidaco för att de brutit mot finansieringsavtalet och samarbetsavtalet. Detta då det skulle flytta fokus från att utveckla verksamheten.

Viktigast för Zoomability under Q4 är att genomföra den planerade nyemission, bygga upp vårt JV i Kina och fokusera på våra fyra huvudmarknader USA, Italien, Norge och Sverige. Detta för att under 2025 ta ett större grepp över hela vårt distributörsnätverk och leverera ett positivt resultat för verksamheten.

pj@Zoomability.com

Zoomability har utvecklat och säljer en terränggående elrullstol Zoom Uphill®, anpassad för personer med funktionsnedsättning i de nedre extremiteterna, men som också passar alla som vill ha en häftig körupplevelse. Den har rönt stor uppmärksamhet främst i USA, men även i Sverige och övriga Europa. Det är en hybrid mellan traditionella eldrivna rullstolar-PWC, från tillverkare som Permobil, Sunrise och Invacare, och fyrhjulingar-ATV. Zoom Uphill® har funktionaliteten och de ergonomiska kvalitéerna som en PWC och körkapacitet och stabiliteten som hos en ATV. Den är unik i sin design då den tack vare sin patenterade bottenplatta är både lätt och smidig såväl som stark och stabil och lämpar sig därför både för tuff terräng och urbana miljöer. Zoom Uphill® möjliggör ett friare liv för personer med begränsad rörelseförmåga. Det kan vara människor med olika typer av funktionshinder, lungkapacitet eller styrka i kroppen.

Zoom Uphill® är registrerad som medicintekniskt hjälpmedel enligt MDR 2017/745 och testad enligt rullstoldirektivet EN12184.