Extra bolagsstämma I Zoomability Int AB

Med anledning av att Unidaco Ltd ännu inte betalat in de 8 MSEK för de 10 miljoner aktier de tecknade i den riktade emissionen som slutfördes 31 maj så har vår största ägare begärt att Zoomability Int AB ska kalla till en extra bolagsstämma.

I det finansieringsavtal som finns mellan bolagen står det att pengarna ska vara betalda senast 31 maj om inte annat överenskommits. Det står också att två representanter från Unidaco Ltd ska väljas in i styrelsen på kommande årsstämma, som var 5 juni.

Zoomability har honorerat avtalet genom att välja ny styrelse, men vi har också gått med på att Unidaco Ltd fick dröja med betalningen då dröjsmålet enligt dem hade att göra med ” compliance” för att överföra pengarna från deras partner i bland annat Indien.

Nu har det snart gått två månader för att uppfylla denna ”compliance”, och inga pengar har kommit in. Niclas Granér, vår största ägare med ca 23,9 % av aktierna vill därför kalla till en extra bolagsstämma, med stöd av 7 kap. § 13 i ABL, för att dels välja ny styrelse, men också besluta om att välja en ny väg för finansiering av Zoomability.

Den extra bolagsstämman är föreslagen att hållas den 16 augusti. Kallelse till den kommer att gå ut senast 2 veckor innan.

Då det dröjt med inbetalningen har Zoomabilitys ledning redan sonderat andra möjligheter att få in kapital för att kunna genomföra vår planerade expansion. Detta via riktade emissioner till andra parter, men alternativet om en företrädesemission finns också.

Vårt planerade JV i Kina, där vi nu slutförhandlar ett avtal, är också en viktig del i vår möjlighet att växa snabbt och bli en stor spelare inom eldrivna små FWD-fordon, där vår nuvarande terränggående elektriska elrullstol Zoom Uphill ska vara flaggskeppet.

Pehr-Johan Fager, VD

Zoom Uphill® är registrerad som medicintekniskt hjälpmedel enligt MDR 2017/745 och testad enligt rullstoldirektivet EN12184.