JV:et är nu registrerat

Som meddelades under den extra bolagsstämman idag så fick vi på morgonen, svensk tid, klart med registreringen av bolaget Zoomability Technologies Co. Ltd i Kina.

Det tog alltså inte med än 6 dagar efter det att avtalet skrevs på, lördagen den 10 augusti, vilket då omgående  informerades om i ett PM, tills det blev klart med myndigheterna.

Den snabba handläggningen visar hur betydelsefull vårt JV anses vara av Jiading- regionen, vilket är den största ekonomiska delen av Shanghai. Under ceremonin 10 augusti framförde också olika ledamöter i deras ”Chamber of Commerce” att de med tillförsikt såg fram emot detta och lovade ge oss fullt stöd på olika sätt.

Noterbart är också att vår partner i JV:et, och ägaren av det bolag som utgör 49 % av JV:et, Mr Chen, är ordförande i en av Shanghais ”Chamber of Commers” och enligt uppgift en av de största skattebetalarna i Jiading-regionen.

För Zoomabilitys framtid kommer vårt JV att vara mycket viktigt. Förutom att initialt producera Zoom Uphill enligt våra kvalitetskrav, och sedan sälja i Kina och Syd Korea, kommer vi också kunna köpa Zoomar från JV:et och sälja via våra redan upparbetade kanaler. Detta enbart om det är ekonomiskt försvarbart. Vi räknar dock med att leveranser av Zooomar från JV:et ska ge oss betydligt bättre marginaler, men också en bättre prisbild för våra kunder.,

Till saken hör också att uppbygnad och drift av JV:et inte kommer att belasta Zoomability AB med något större kostnad, utan kapitalet för att komma igång kommer från vår partner. Detta till en nivå upp till värderingen av vår IP som totalt är satt till 21 MRMB.

Intressant är också de möjligheter vi har till utveckling av nya produkter med några av de tekniska universitet som finns i Jiading. Detta kan då bekostas via bidrag från regionen.

Arbetet med att hitta en första lokaler är redan klart och vi räknar med att omgående börja med att planera för inköp och produktion.

Allt tar dock sin tid, men planen är att de första Zoom Uphill ska kunna levereras från JV:et i slutet av året, för att sedan vara i full drift i början av 2025.

Pehr-Johan Fager, VD

Zoomability har utvecklat och säljer en terränggående elrullstol Zoom Uphill®, anpassad för personer med funktionsnedsättning i de nedre extremiteterna, men som också passar alla som vill ha en häftig körupplevelse. Den har rönt stor uppmärksamhet främst i USA, men även i Sverige och övriga Europa. Det är en hybrid mellan traditionella eldrivna rullstolar-PWC, från tillverkare som Permobil, Sunrise och Invacare, och fyrhjulingar-ATV. Zoom Uphill® har funktionaliteten och de ergonomiska kvalitéerna som en PWC och körkapacitet och stabiliteten som hos en ATV. Den är unik i sin design då den tack vare sin patenterade bottenplatta är både lätt och smidig såväl som stark och stabil och lämpar sig därför både för tuff terräng och urbana miljöer. Zoom Uphill® möjliggör ett friare liv för personer med begränsad rörelseförmåga. Det kan vara människor med olika typer av funktionshinder, lungkapacitet eller styrka i kroppen.

Zoom Uphill® är registrerad som medicintekniskt hjälpmedel enligt MDR 2017/745 och testad enligt rullstoldirektivet EN12184.