Nyhetsbrev – Uppstart hos Volaris i Tyskland

Tyskland är Europas största marknad för elfordon anpassade för personer med funktionsvariationer. De senaste två åren har vi dock inte sålt en enda Zoom Uphill® där. Nu har vi bytt distributör och avtalet med Volaris Deutschland GmbH skrevs på i juni, som meddelats tidigare.

Två demoenheter av Zoom har nu levererats i september och de har redan börjat lanseringen med ett möte i Berlin i början på september. Förra veckan besökte vi Volaris för utbildning och diskussioner kring den fortsatta lanseringen.

Då den stora årliga mässan RehaCare i Düsseldorf ställts in beroende på coronapandemin ska istället Volaris genomföra en "road show" och visa upp sitt produktsortiment. Det betyder att man från oktober fram till december planerar besöka 30 st större återförsäljare och hjälpmedelscenter runt om i Tyskland och på så vis introducera vår terränggående fyrhjuling.

Enligt Volaris, som kommer byta namn till Elchtech by Volaris Deutschland GmbH*, så ser de även andra potentiella kunder för Zoom Uphill än rullstolsburna personer. Nu när Segway stängt produktionen finns också större möjlighet att slå sig in på marknaden för cityturer eller annan typ av verksamhet utomhus där personer oavsett mobilitetsförmåga tillsamman kan få uppleva nya spännande saker.

Några säljvolymer har inte garanterats, men vi hoppas givetvis att Tyskland ska kunna ge ett signifikant bidrag till Zoomabilitys framtida tillväxt. Se www.zoomability.eu hur Elchtech presenterar Zoom Uphill för den tyska marknaden.

* Namnet Elchtec ska associera till Sverige då Volaris har flera svenska leverantörer.

För mer information kontakta:

VD Pehr-Johan Fager

Zoomability har utvecklat och säljer en eldriven terränggående fyrhjuling, Zoom Uphill®, anpassad för personer med funktionsnedsättning i de nedre extremiteterna, men som också passar alla som vill ha en häftig körupplevelse. Den har rönt stor uppmärksamhet främst i USA, men även i Sverige och övriga Europa. Det är en hybrid mellan traditionella eldrivna rullstolar-PWC (såsom konkurrenterna Permobil, Otto Bock och Pride) och fyrhjulingar-ATV. Zoom Uphill® har funktionaliteten och de ergonomiska kvalitéerna som en PWC och körkapacitet och stabiliteten som hos en ATV. Den är unik i sin design då den tack vare sin patenterade bottenplatta är både lätt och smidig såväl som stark och stabil och lämpar sig därför både för tuff terräng och urbana miljöer. Zoom Uphill® möjliggör ett friare liv för personer med begränsad rörelseförmåga. Det kan vara människor med olika typer av funktionshinder, lungkapacitet eller styrka i kroppen.