Rapport Q2-2021

VD ord

Nettoomsättningen för Q2 var 1 566 635 kr (1 337 047 kr) vilket motsvarar en ökning med 17,2 % jämfört med motsvarande period föregående år. Rörelseresultatet förbättrades något till -1 649 670 (-1 686 616 kr) eller med 2,2 %. Resultatet efter finansiella poster blev -1 639 158 kr (-2 030 008 kr), 19,3 % bättre än motsvarande period 2020.

Trots stora vaccineringskampanjer är vi tyvärr fortfarande i coronans grepp, mycket beroende på den mer smittsamma deltavarianten. Ur den aspekten får vi se resultatet av Q2 som acceptabelt. Vi kan dock betydligt bättre, och vi ser redan nu en ökad aktivitet hos våra distributörer och därmed en ökad efterfrågan. Efter inlösen av TO1, som är klar 31/8, räknar vi med att ha resurser för att bättre ta tillvara på de möjligheter vi har.

Hur mycket kapital vi får in är inte klart i skrivande stund, men med det garantiåtagande på 8 MSEK vi har från Modelio Equity räknar vi med att alla 2 288 959 optioner vi har ställt ut kommer lösas in mot aktier för 8 kr/st. Efter garantikostnader kommer det då ge oss ca 17,5 MSEK i kassan.

Pengarna kommer främst att användas till att bygga upp en stabil ”supply chain” för att kunna möte den efterfrågan vi räknar med att kommer framöver då vi också kommer kunna trycka på ”marknads-föringsknappen”. Det gäller då främst USA och Europa.

Den marknad där vi räknar med störst ökning är USA. Trots att vi där sålt flest Zoomar har vi bara skummat på ytan. Vi vet att vi har en mycket konkurrenskraftig produkt, och med större marknads-närvaro finns det all anledning att tro försäljningen kommer öka betydligt de närmaste åren. Det visade bland annat det resultat vi fick på det enda event vår distributör Zoom-USA har deltagit i hittills i år.

Sen har vi också hela Europa där vi ser början till en stigande efterfrågan från flera länder. Vi har också där en stor potential kommande år. Intressant att vi nu också börjat få orders från Tjeckien, våra senaste kontrakterade distributör. De tysktalande länderna, Tyskland, Österrike och Schweiz har fortfarande en outnyttjad potential, och Nederländerna och Italien, som av tradition haft god försäljning, börjar röra på sig igen. Här i Norden är kanske Norge, förutom vår hemmamarknad Sverige, mest intressanta.

Vi har också en rad andra viktiga projekt framför oss som kommer skapa mervärde för alla aktieägare. Det kanske mest intressanta är vårt JV i Kina där vi nu skrivit på ett Letter of Intent (LoI). Det innebär att vår partner Ruigu Robotics officiellt börjar jobba med att förhandla med potentiella investerar. Därefter kommer ett formellt avtal skrivas mellan de parter som ska ingå i ”Zoomability China”.

Bolaget ska där både tillverka och marknadsföra Zoom Uphill® i Kina, men också framöver utveckla nya modeller, som bygger på vår patenterade konstruktion, och är anpassad för större marknadssegment.

Ett viktigt projekt vi nämnt tidigare är den Zoom med joystick som utvecklas av Handitec i Vasa, Finland. Det finns en fungerande prototyp, men det krävs nu tester och eventuellt mindre modifieringar innan vi kan ta nästa steg.

Vår stora utmaning är att nu på ett så effektivt sätt som möjligt ta tillvara på de ökande möjligheter vi har. Vad vi behöver är att utöka organisationen och snarast få en erfaren person som kan ta fullt ansvar för den operationella verksamheten, inklusive R&D, men också ett par personer till för att klara service, support och ansvara för kontakten med våra distributörer.

Vi på Zoomability ser med stor tillförsikt framtiden an.

Nu kör vi vidare – A Free Mind In Motion

VD Zoomability Int AB

Zoomability har utvecklat och säljer en terränggående elrullstol Zoom Uphill®, anpassad för personer med funktionsnedsättning i de nedre extremiteterna, men som också passar alla som vill ha en häftig körupplevelse. Den har rönt stor uppmärksamhet främst i USA, men även i Sverige och övriga Europa. Det är en hybrid mellan traditionella eldrivna rullstolar-PWC (såsom konkurrenterna Permobil, Otto Bock och Pride) och fyrhjulingar-ATV. Zoom Uphill® har funktionaliteten och de ergonomiska kvalitéerna som en PWC och körkapacitet och stabiliteten som hos en ATV. Den är unik i sin design då den tack vare sin patenterade bottenplatta är både lätt och smidig såväl som stark och stabil och lämpar sig därför både för tuff terräng och urbana miljöer. Zoom Uphill® möjliggör ett friare liv för personer med begränsad rörelseförmåga. Det kan vara människor med olika typer av funktionshinder, lungkapacitet eller styrka i kroppen.