Rapport Q2-2024

VD kommentar Q2 2024

Vi börjar se ljuset i tunneln nu. Faktureringen ökade betydligt jämfört med Q1 2024, men var 4,7 % lägre än det vi uppnådde Q2 2023. Orderläget är dock helt annorlunda, och hade vi kunnat leverera ut det vi har order på hade vi överträffat Q2-2023 med uppåt 50 %.

Tyvärr fortsätter problemen i produktionen då vissa komponenter vi beställt dröjer längre än beräknat. Vi har också upptäckt ett problem med den senaste batchen batterier som gör att färdiga Zoomar inte kan levereras.

Givetvis gör vi allt vi kan för att lösa de problem vi har och nya är beställda, men det är i grunden inte vi som kan åtgärda det, utan våra leverantörer.

I alla händelser finns det en hel del positivt att berätta om.

Det absolut viktigaste, och något som skedde nu i augusti, var grundandet av vårt JV i Kina där vi äger 51%. Bolaget heter Zoomability Technologies C. Ltd. Förutom att det öppnar en helt ny marknad för oss så kommer vi kunna tillverka Zoom Uphill till en lägre kostnad, och med minst samma kvalitet. Och detta utan att behöva investera något kapital då vår andel i bolaget består av vår IP. Vi kommer också kunna utveckla nya modeller med hjälp av den kompetens som finns i Jiadig-regionen, som är den del av Shanghai där JV:et är beläget. Detta med hjälp av projekt som kan genomföras på de tekniska universitet som finns där, och som till stor del kan finansieras med bidrag från regionen.

Vad grundandet av vårt JV kommer innebära är svårt att överblicka fullt ut nu, men det ”frö vi sått” räknar vi med att börja kunna skörda frukterna av redan 2025.

Annat som är positivt är utvecklingen i Norge där vår distributör bearbetar marknaden med all kraft. Italien är också ett land där utvecklingen går starkt framåt. Vad som sker i Italien är mycket intressant, men inget är helt klart, så det får jag återkomma till.

I Sverige har vi under sommaren genomfört en rad aktiviteter. Vår största satsning var ”Den långa vandringen” utefter S:t Olofleden mellan Östersund och Åre 7 -15 juli med 6 Zoomar. Den gav publicitet både lokalt och rikstäckande. Vår kanske mest kända ”zoomare” Aron Andersson anslöt när vi kom till Åre. Där testades att åka linbanan upp och köra på Åreskutan med de 6 Zoomarna. Hur många elrullstolar har varit där uppe?

Vi har också i deltagit i ett evenemang i norska Trysil tillsammans med vår distributör Efekton 29-30 juni, och 3-4 juli genomfördes en inventering av lämpliga ”Zoom-trails” i Vemdalen tillsammans med Visit Vemdalen och SkiStar. Detta inför en planerad aktivitet sommaren 2025, som arrangeras av Anders André och Willut tillsammans med Zoomability.

USA, som är den största marknaden, har tyvärr inte kommit igång riktig som vi väntat, men problem med leveranser spelar en stor roll. Likaså att vår ansökan om FDA-godkännande inte är klar ännu, men den bör vara färdig senare i år.

När det gäller färdig, så är nu Zoom-Stick i stort sett klar. Den har ju utvecklats av Handitec OY, i Vasa, Finland. Tyvärr har det varit mycket fördröjningar beroende på små resurser och coronapandemin. Och från färdig prototyp till produktion kommer det ta sin tid innan den kan lanseras. Detta beroende på alla de godkännanden som behöv. Vi kan därför inte ge något besked om när den finns tillgänglig för allmänt bruk.

Något som också är mycket positivt är att vi under Q2 fick in en ny storägare i bolaget, det är Niclas Granér och hans företag Actice Nordic. Förutom kapital så bidrar han med sin långa erfarenhet av teknikbolag som verkar på en internationell marknad.

På den negativa sidan, när det gäller investerare, finns Unidaco som inte har kunnat betala in de 8 MSEK de skulle gjort för de 10 miljoner aktier de tecknade 31 maj. Det gjorde att Niclas Granér kallade till en extra bolagsstämma 16 augusti, där det beslutades att söka nya vägar för vår framtida finansiering.

Med de 8 MSEK som avtalats med Unidaco hade vi nu kunnat trycka på knapen för att med kraft genomföra våra expansionsplaner, men som läget är nu kommer det förmodligen dröja några månader till.  Även om investerarna inte står i kö så bearbetar vi flera alternativ för att få in det kapital som krävs.

VD Zoomability Int AB

Zoom Uphill® är registrerad som medicintekniskt hjälpmedel enligt MDR 2017/745 och testad enligt rullstoldirektivet EN12184.