Testningen av Zoom Uphill enligt EN12184 nu klar

Zoom Uphill är nu färdigtestad enligt elrullstolsdirektivet EN12184 hos testinstitutet RISE i Borås. Den uppfyller kraven enligt EN12184 på mekanik, elsäkerhet, miljötest och säkra system.

Det har varit en mycket omfattande testning som dragit ut på tiden beroende på den belastning testinstitutet haft, men också för att vi fått göra några smärre omkonstruktioner i elsystemet för att uppfylla vissa av kraven.

Det finns dock en del i standarden som inte testats då det inte har varit applicerbart på Zoomen. Vi har ju bland annat inte en modell med joystick och kan därför inte testa en sådan funktion. Standarden kräver inte att sådant ska finnas varför det inte påverkar ett godkännande.

Vi kommer nu att skicka hela det signerade testprotokollet till vår återförsäljare i Norge som sedan kan ha det som underlag vid ansökan om att Zoom Uphill ska godkännas av NAV.

Tanken är att leverera en norsk version med de ändringar som krävdes för EN12184. Det är dock inget som påverkar prestanda eller körbarhet av den modell vi har idag, utan är mer av formell natur.

Vi har redan en stor efterfrågan från norska kunder och ser fram emot att kunna börja leverera till dem. När de första leveranserna kan ske blir förmodligen först efter sommaren.

Godkännandet kan också vara intressant för andra marknader. I första hand gäller det USA då det kommer göra det enklare att registrera Zoom Uphill hos FDA, vilket möjliggör finansiering av Zoomen från försäkringsbolag och statliga myndigheter såsom VA (Veteran Affairs). Vi blir då mindre beroende av välgörenhetsfonder för att kunna leverera till krigsveteraner. som kostnadsfritt hjälpmedel. Vi kommer så snart det går att mer i detalj undersöka processen för FDA registrering.

VD Pehr-Johan Fager
0709-2039

Zoomability har utvecklat och säljer en terränggående elrullstol, Zoom Uphill®, anpassad för personer med funktionsnedsättning i de nedre extremiteterna, men passar alla som vill ha en häftig körupplevelse. Den har rönt stor uppmärksamhet främst i USA, men även i Sverige och övriga Europa. Det är en hybrid mellan traditionella eldrivna rullstolar-PWC (såsom konkurrenterna Permobil, Otto Bock och Pride) och fyrhjulingar-ATV. Zoom Uphill® har funktionaliteten och de ergonomiska kvalitéerna som en PWC och körkapacitet och stabiliteten som hos en ATV. Den är unik i sin design då den tack vare sin patenterade bottenplatta är både lätt och smidig såväl som stark och stabil och lämpar sig därför både för tuff terräng och urbana miljöer. Zoom Uphill® möjliggör ett friare liv för personer med begränsad rörelseförmåga. Det kan vara människor med olika typer av funktionshinder, lungkapacitet eller styrka i kroppen.