VD-brev mars 2020

Så här i Coronatider när samhället utsätts för stor belastning både för individer och företag tänkte jag komma med en liten kort uppdatering av hur detta påverkar Zoomability.

Glädjande är att situationen i Kina börjar normaliseras och att produktionen hos vår viktigaste underleverantör nu startat på nytt. Vi har ju också komponenter i lager för att kunna producera och leverera till efter sommaren om inget oförutsett inträffar.

Vi kan också notera att transporter av våra Zoomar både i Sverige, Europa och till USA inte verkar drabbats. Vi levererade bland annat förra måndagen en ny Zoom Uphill till det karantänstängda norra Italien. Andra länder börjar nu också stänga gränserna, men varutransporter verkar inte beröras.

Vi kan inte heller se att vår försäljning påverkats. Senaste veckan levererade vi 3 Zoomar och fick in 3 nya order, en vardera från Nederländerna, Nya Zeeland och Sverige. Totalt blir det i år 9 Zoomar med det vi levererade tidigare exklusive USA.

Vad gäller den amerikanska marknaden så är 5 ytterligare Zoomar på väg med båt och anländer snart, vilket gör att vi då levererat 10 st i år. McCabe Outdoor Mobility har hittills lyckats bra med att bygga upp ”ZOOM-USA” som komplement till vår övriga verksamhet. En planerad resa dit för min del i april har dock blivit inställt på grund av rådande omständigheter.

Vi följer utvecklingen varje dag och kunde i fredags konstatera att vi inte kan ställa ut med ”Destination Lofsdalen” på Cykelmässan i Älvsjö 20-22 mars. Det påverkar dock inte det samarbete vi har med dem. Men det är givetvis tråkigt då vi missar möjligheten att synas lite bredare och låta människor få testa vår Zoom – en upplevelse man inte glömmer.

Fokus ligger nu på försäljning, men också på att få ner produktionskostnaden för att öka lönsamheten, något jag kommer återkomma med mer information om framöver.

VD, Zoomability Int AB

Zoomability har utvecklat och säljer en eldriven terränggående fyrhjuling, Zoom Uphill®, anpassad för personer med funktionsnedsättning i de nedre extremiteterna, men som också passar alla som vill ha en häftig körupplevelse. Den har rönt stor uppmärksamhet främst i USA, men även i Sverige och övriga Europa. Det är en hybrid mellan traditionella eldrivna rullstolar-PWC (såsom konkurrenterna Permobil, Otto Bock och Pride) och fyrhjulingar-ATV. Zoom Uphill® har funktionaliteten och de ergonomiska kvalitéerna som en PWC och körkapacitet och stabiliteten som hos en ATV. Den är unik i sin design då den tack vare sin patenterade bottenplatta är både lätt och smidig såväl som stark och stabil och lämpar sig därför både för tuff terräng och urbana miljöer. Zoom Uphill® möjliggör ett friare liv för personer med begränsad rörelseförmåga. Det kan vara människor med olika typer av funktionshinder, lungkapacitet eller styrka i kroppen.

Taggar: