Zoomability etablerar sig nu även i Hongkong

Avtal har nu slutits med det nystartade bolaget Golden Mobility Hong Kong Ltd om att sälja Zoom Uphill i Hongkong.

Efter att vår COO Peter Thelin genomfört en grundläggande marknadsstudie, ser vi det som en mycket intressant marknad.

På en yta av ungefär en tredjedel av Gotlands bor 7,4 miljoner människor. Trots trångboddheten finns det ett aktivt uteliv med en hel del naturleder både på fastlandet och de stora öarna med bro- och båtförbindelse. Befolkningen har en hög medelålder, och består av en hel del personer med god ekonomi.

Det finns idag en rad olika alternativ för den som vill köpa en elrullstol i Hongkong. Störst leverantör är tyska Otto Bock, men det finns också en rad andra kända märken och billiga kinesiska att tillgå. Totalt beräknas det säljas ca 3000 eldrivna handikappfordon per år. Det går dock inte att få en elrullstol som kostnadsfritt hjälpmedel.

Med en Zoom Uphill ges de rullstolsburna en möjlighet till en unik produkt som kan ta dem bort från de trånga gatorna och ut på kuperade naturleder och sandstränder.

Att marknadsföra [Zoom]Camps, dvs platser där man kan korttidshyra en Zoom, är något Golden Mobility ser som viktigt. På så vis erbjuds betydligt fler möjligheten att ta sig till platser de annars inte når utan att själv äga en Zoom.

Hongkong är för övrigt i vissa avseenden väl handikappanpassat. Man får exempelvis all hjälp man behöver för att åka elrullstol i tunnelbana, på bussar och båtar. Och så finns det en speciell ”hotline” att ringa om man behöver hjälp.

Intressant är också att vem som helst kan köpa och köra en elrullstol i Hongkong, och man får köra med dem överallt förutom på bilvägar. Däremot är det förbjudet att framföra elcyklar, elskotrar och elsparkcyklar i Hongkong. Kravet på en elrullstol är att den är CE-märkt som medicinskteknisk produkt enligt MDR2017/745, vilket ju Zoomen är sedan 2019.

Närheten till den stora kinesiska marknaden är givetvis intressant, men Golden Mobility kommer endast att fokusera på Hongkong.

Någon säljprognos finns inte ännu, men en första leverans av en Zoom Uphill kommer att ske efter påsk.

VD Pehr-Johan Fager

Zoomability har utvecklat och säljer en terränggående elrullstol Zoom Uphill®, anpassad för personer med funktionsnedsättning i de nedre extremiteterna, men som också passar alla som vill ha en häftig körupplevelse. Den har rönt stor uppmärksamhet främst i USA, men även i Sverige och övriga Europa. Det är en hybrid mellan traditionella eldrivna rullstolar-PWC (såsom konkurrenterna Permobil, Otto Bock och Pride) och fyrhjulingar-ATV. Zoom Uphill® har funktionaliteten och de ergonomiska kvalitéerna som en PWC och körkapacitet och stabiliteten som hos en ATV. Den är unik i sin design då den tack vare sin patenterade bottenplatta är både lätt och smidig såväl som stark och stabil och lämpar sig därför både för tuff terräng och urbana miljöer. Zoom Uphill® möjliggör ett friare liv för personer med begränsad rörelseförmåga. Det kan vara människor med olika typer av funktionshinder, lungkapacitet eller styrka i kroppen.