Idag släpps Zordix Publishing och Ravns spel Kapten Sabeltand och den magiska diamanten

Umeå den 20 november 2020

Idag släpper Zordix Publishing, förlagsverksamheten under Zordix AB (publ) (“Zordix”), spelet Kapten Sabeltand från Ravn Studios

Kapten Sabeltand och den magiska diamanten är ett familjevänligt äventyrsspel baserat på det kända norska varumärket Kapten Sabeltand. Spelet har utvecklats av den norska utvecklaren Ravn Studio tillsammans med bolagen Rock Pocket Games och Qvisten Animation. Spelet släpps idag på Nintendo Switch samt Steam. En fysisk utgåva av PC versionen kommer också att släppas inom kort.

Spelet har även annonserats idag av Nintendo i denna film: https://youtu.be/IBfmOFW2tdo

“Det känns fantastiskt roligt att äntligen få släppa Kapten Sabeltand tillsammans med Ravn. På måndag drar en stor marknadssatsning igång, både i Norge och globalt. Vi ser störst potential i Nintendo Switch versionen, då PC lades till primärt för att möjliggöra en kostnadseffektiv fysisk lansering av spelet för den norska marknaden." - Axel Danielsson, Head of Publishing, Zordix.

Matti Larsson, VD, matti@zordix.com, tel. +46 (0)70 654 9541

Zordix är en multinationell spelutvecklare och förläggare med huvudkontor i Umeå, vars affärsidé är att utveckla och ge ut spel till konsol och PC på den globala marknaden. Förvärv av andra bolag, långsiktiga investeringar i egna IP:n och satsningar inom ramen för den egna förlagsverksamheten är huvudingredienserna i Zordix tillväxtstrategi. Gruppen som helhet har under en 25-årsperiod medverkat till över 60 lanserade spel på en världsmarknad och består idag av tre studios som utvecklar spel under egna varumärken och ett eget förlag. Zordix Racing utvecklar ny teknik och nya spel i ett projekt med arbetsnamnet Thunder. Dimfrost Studio utvecklar nordisk fantasy i Bramble: The Mountain King. Invictus Games arbetar på ett antal nya projekt varav racingdelen till nästa spel i serien Flåklypa Grand Prix är ett. Zordix Publishing förlägger egna spel såväl som spel utvecklade av externa studior och lanserar dem globalt.

www.zordixpublishing.com

Augment Partners AB, info@augment.se, tel +46 8-505 651 73, är Zordix AB (publ):s Mentor.

Styrelsen för Zordix AB (publ) bedömer att informationen i detta pressmeddelande ej är av kurspåverkande karaktär men att det alltjämt är av betydande vikt att enhetligt via offentliggörandet kommunicera informationen till bolagets intressenter.

Zordix är en svensk spelutvecklare och förläggare med huvudkontor i Umeå, vars affärsidé är att utveckla och ge ut spel till konsol och PC på den globala marknaden. Zordix utvecklar och förlägger den populära racing-spelserien Moto Racing™. Spelserien inkluderar vattenskoterspelet Aqua Moto Racing Utopia och snöskoterspelet Snow Moto Racing Freedom. Andra spel som Zordix utvecklat är Valet Parking 1989, 1950s Lawn Mower Kids, Real Heroes Firefighter 3D, Snow Moto Racing 3D, Aqua Moto Racing 3D och Overpass. Zordix Racing utvecklar för närvarande ett nytt projekt med arbetsnamnet Thunder, Dimfrost Studio utvecklar Bramble: The Mountain King, Invictus Games har utvecklat ett 50-tal spel sedan tidigare och arbetar just nu på ett antal nya projekt, bland annat racingdelen till nästa Flåklypa Grand Prix. Zordix Publishing förlägger spel utvecklade av mindre studios och hjälper dem lansera sina titlar globalt. Augment Partners AB, e-post: info@augment.se, tel. +46 8 505 651 72, är Zordix mentor.