Zordix Publishing™ tecknar förlagsavtal för speltiteln Ponpu™

Zordix Publishing, en del av Zordix AB (publ) (“Zordix”) har idag tecknat ett förlagsavtal med den argentinska spelstudion Purple Tree Studios™. Avtalet gäller prisbelönta titeln Ponpu™ och innebär att Zordix kommer att finansiera slutförandet av titelns utveckling, för att sedan ha rättigheter att lansera spelet till samtliga plattformar mot den globala spelmarknaden. 100% av intäkterna från spelets försäljning kommer att tillfalla Zordix, till dess att en initial investering om 50000 USD har tjänats in. Därefter tillfaller 50% av intäkterna Zordix. Ponpu planeras att lanseras globalt under andra kvartalet 2020.

Zordix Publishing har signerat ett förlagsavtal gällande titeln Ponpu, som utvecklas av den argentinska studion Purple Tree Studios. Avtalet gäller en initial investering om 50000 USD, som krävs för att slutföra utveckling av spelet. I avtalet får även Zordix exklusiva rättigheter att marknadsföra och lansera spelet till följande plattformar; PC, Xbox One, Playstation 4 samt Nintendo Switch. Fram tills att den initiala investeringen tjänats in, kommer 100% av intäkterna tillfalla Zordix. Därefter delas intäkterna med Purple Tree Studio på en 50/50 basis.

Ponpu hör till genren partyspel och blandar klassiska koncept med ny spelmekanik. Spelet blev nyligen utnämnt till bästa konsolspel och vann även juryns hederspris på Game Connection Indie Development Awards som ägde rum under Paris Games Week. Spelet planeras att släppas under andra kvartalet 2020.

Följ länken för en första titt på spelet: https://www.youtube.com/watch?v=uI9XuNzm_Qo

“Vi är mycket stolta över att ha fått förtroendet av Purple Tree Studios att ge ut Ponpu. Vi tror starkt på titeln och det är extra roligt att det dessutom nyligen vunnit prestigefyllda priser, vilket ytterligare stärker kvalitén vi själva ser i spelet. Ponpu är ett perfekt exempel på hur vår förlagsverksamhet låter oss skapa nya intäktsströmmar till bolaget med hög potential.” - Axel Danielsson, Marknadschef, Zordix.

Zordix är en svensk spelutvecklare och förläggare med huvudkontor i Umeå, vars affärsidé är att utveckla och ge ut spel till konsol och PC på den globala marknaden. Zordix huvudteam arbetar under namnet Zordix Racing, och utvecklar racingspel på hög nivå till konsol och PC. Ett nystartat affärsområde för bolaget är Zordix Publishing, där Zordix förlägger spel utvecklade av mindre studios och hjälper dem lansera sina titlar globalt. Zordix Racing arbetar för närvarande på spelet Overpass tillsammans med förläggaren Bigben Interactive. Augment Partners AB, e-post: info@augment.se, tel. +46 8 505 651 72, är Zordix Mentor.

Kort om Purple Tree Studios

Purple Tree Studios är en argentinsk spelutvecklare med högkvarter i Buenos Aires samt kontor i Kanada. Studion grundades 2012, och har stor erfarenhet med över 16 släppta speltitlar.