Rekordomsättning för Zound Industries efter händelserikt år

Report this content

2019 blev ännu ett rekordår för Zound Industries, de totala intäkterna översteg för första gången 2 miljarder kr, en ökning med 8 procent jämfört med 2018. Resultatet justerat för jämförelsestörande poster uppgick till 44,3 Mkr.

2019 var ett händelserikt år för Zound Industries som bland annat lanserade de första produkterna i samarbetet med adidas, genomförde ett omfattande genereationsskifte i högtalarsegmentet och förberedde företaget för en möjlig börsintroduktion som sedan kom att läggas på is. De totala intäkterna ökade med 8 procent till 2 008,2 Mkr och resultatet justerat för jämförelsestörande poster uppgick till 44,3 Mkr (91,0 Mkr).

“Alla anställda har gjort ett fantastiskt jobb med att leverera ytterligare ett år av lönsam tillväxt under en mycket intensiv period för bolaget. När vi nu kan lägga exitproccessen bakom oss är vi fullt fokuserade på att fortsätta att utveckla vår produktportfölj och stärka våra varumärken”, säger Martin Axhamre, CFO och tf. VD.

Nettoomsättningen ökade med 8 procent till 1 997,0 Mkr tack vare en balanserad tillväxt i högtalarsegmentet (8 procent) och hörlurssegmentet (7 procent). Försäljningen under det viktiga fjärde kvartalet 2019 uppgick till 699,3 Mkr (703,6 Mkr). Rörelseresultatet justerat för jämförelsestörande poster uppgick till 53,3 Mkr (73,8 Mkr). Trots att försäljningen var i linje med Zounds starkaste kvartal någonsin uppnådde varken försäljning eller lönsamheten de högt ställda förväntningarna, delvis på grund av en vikande marknad för högtalare på flera nyckelmarknader. Dessutom dominerades hörlursmarknaden av ett skifte mot true-wirelessprodukter, en kategori där Zound släpper sina första produkter under 2020.

Den lägre försäljningen än väntat under det fjärde kvartalet hade en stor påverkan på resultatet för helåret då merparten av företagets vinst, på grund av säsongsvariation, genereras under årets sista månader. Jämfört med föregående år påverkades resultatet 2019 även av kostnader kopplat till organsation och produktutveckling för adidas headphones.

”Vi kan konstatera att vi inte uppnådde de höga tillväxttal som vi haft historiskt. Vi fokuserar nu på att öka takten i produktutvecklingen och stärka vår produktmix, men överlag står Zound starkt inför 2020, vi är lönsamma och har en lovande produktlanseringsplan för året” säger Martin Axhamre.

Försäljningen på Zounds nyckelmarknader; Norden, USA, Frankrike, Tyskland, Kina och Storbritannien uppgick till 1 243,2 Mkr, en ökning om 7 procent. Storbritannien, Kina och Tyskland uppvisade stark tillväxt samtidigt som försäljningen minskade något i Norden. Försäljningen på övriga marknader ökade med 9 procent till 753,8 Mkr.

Försäljningen av Marshallprodukter ökade under året med 8 procent till 1 828,8 Mkr och försäljningen av adidasprodukter uppgick till 21,4 Mkr sedan lanseringen i september. Försäljningen av Urbanearsprodukter minskade med 11 procent jämfört med föregående år och uppgick till 146,8 Mkr.

”Vi har ambitiösa planer för 2020 för samtliga våra varumärken och ser fram emot att fortsätta att skala upp affären. Samtidigt väntar vi oss ett relativt svagt första kvartal delvis på grund av stora lagernivåer i branschen generellt men också på grund av coronavirusutbrottet där vi följer utvecklingen noga”, säger Martin Axhamre

Finansiella nyckeltal

Helår Okt-Dec
Mkr 2019 2018 ∆ % 2019 2018 ∆ %
Totala intäkter 2 008,2 1 863,0 8 703,0 710,0 -1
Nettoomsättning 1 997,0 1 856,4 8 699,3 703,6 -1
Bruttoresultat 772,8 757,1 2 276,7 279,3 -1
Bruttomarginal, % 38,7 40,8 - 39,6 39,7 -
Rörelseresultat, EBIT -16,6 76,4 N/A 35,5 65,9 -46
Rörelsemarginal, % -0,8 4,1 - 5,1 9,4 -
Justerat rörelseresultat, EBIT* 44,3 91,0 -51 53,3 73,8 -28
Justerad rörelsemarginal, %* 2,2 4,9 - 7,6 10,5 -
Periodens resultat -34,3 45,4 N/A 34,5 45,1 -24
Soliditet, % 36,5 38,1 - 36,5 38,1 -
Räntebärande nettoskuld 317,6 232,7 36 317,6 232,7 36
Kassaflöde från den löpande verksamheten -60,4 -142,9 N/A 80,9 -20,2 N/A

*Justerat för jämförelsestörande kostnader om -60,9 Mkr (-18,8 Mkr relaterat till ett eventuellt ägarbyte, -28,0 Mkr avser ett långsiktigt incitamentsprogram och -14,1 Mkr i övriga kostnader) för helåret 2019 och -14,6 sammantaget för helåret 2018.

Viktiga händelser under och efter året

• I maj lanserade Zound den största varumärkeskampanjen någonsin för Marshall – ’Hit the road’, och uppgraderade samt utökade samtidigt sitt utbud av portabla högtalare.
  • Den 25 september 2019 lanserade Zound de första hörlurarna inom samarbetet med adidas. FWD-01, en trådlös in-ear hörlur och RPT-01 en trådlös on-ear hörlur.
  • Den 27 januari meddelade Zounds styrelse att Pernilla Ekman kommer att lämna sin position som VD för bolaget och att styrelsen beslutat skjuta på exitplanerna. Martin Axhamre fortsätter som tilförordnad VD till dess att att ny VD rekryterats.
  • Den 18 februari lanserade Zound en ny trådlös hörlur från Marshall; Monitor II med aktiv brusreducering, 30 timmars batteritid och stöd för Google Assistant.

Årsredovisningen för 2019 publiceras i sin helhet inför årsstämman senare i vår.

För mer information, vänligen kontakta:
Gustav Dahlgren, Kommunikationsansvarig, Zound Industries
gustav.dahlgren@zoundindustries.com | +46 704 96 93 13

Om Zound Industries International AB
Zound Industries designar och utvecklar högtalare och hörlurar under varumärkena adidas, Marshall och Urbanears. Med ett tydligt fokus på innovativ teknik och användarcentrerad design har Zound sedan starten 2008 lanserat en lång rad ikoniska och prisbelönta produkter. Zound har idag cirka 250 medarbetare och kontor i Stockholm, New York, Paris, Shenzhen, Hong Kong och London. 2019 uppgick omsättningen till nästan 2 miljarder kronor.