Ny rapport efterlyser fælles it-platform i togindustrien

En ny rapport beskriver, hvordan en satsning på et fælles it-kundesystem i togindustrien vil kunne løse udfordringerne med et voksende antal passagerer, større økonomisk pres og stigende kundeforventninger.

Stockholm, den 20. marts 2012: Rapporten ”Back on Track” giver aktørerne i togindustrien indsigt i, hvordan outsourcing kan bidrage til at modernisere branchen og støtte udviklingen af et fælles europæisk transportnetværk (læs mere i EU-rapporten ”Roadmap to a Single European Transport Area”). Rapporten er skrevet af den fremtrædende prognose- og innovationsforsker James Woudhuysen med støtte fra Amadeus.

Antallet af togrejsende stiger, og det samme gør deres krav til togselskaberne, hvis udvikling længe har haltet bagud som følge af forældede it-systemer. For at opfylde kundernes behov og for at effektivisere togindustrien opfordrer Woudhuysen togselskaberne til at bruge moderne it-platforme i stil med dem, som anvendes i flyindustrien. Målet er at øge produktiviteten, mindske omkostningerne og højne kundeoplevelsen.

En outsourcet platform, som anvendes af flere konkurrerende selskaber til håndtering af togbookinger vil gøre det muligt for togselskaberne at tilbyde skræddersyede billetter, tillægstjenester og flere alternativer til billettering. En fælles platform vil endvidere betyde, at togselskaberne i større udstrækning både vil kunne konkurrere og samarbejde med flyindustrien. En stor fordel vil være, at det for første gang vil være muligt at tilbyde én billet til en rejse, som omfatter flere transportmåder.

– Hele togsektoren vil få gavn af et it-system, som er udviklet og anvendes kollektivt, siger James Woudhuysen. Fordelen vil være sammenhængende og pålidelige data fra én enkelt kilde, som hurtigt kan oprettes og overføres samt vises på en intelligent måde. Det vil betyde en væsentlig forbedring for alle rejsende. Strategien vil gøre det muligt for togselskaberne at udnytte fordelene ved moderne it-platformer, uden at det er nødvendigt at investere flere millioner kroner i at udvikle sit eget system.

Hele rapporten kan downloades på: http://www.amadeusrail.net/report/back-on-track

Adm. direktør, Amadeus Scandinavia

Amadeus er den førende transaktionsbehandler og leverandør af avancerede teknologiske løsninger til rejse- og turistindustrien på globalt plan.

Kundegrupperne omfatter rejseleverandører (f.eks. flyselskaber, hoteller, togselskaber, færgeselskaber og lign.), rejsesælgere (rejsebureauer og websteder) og rejsekøbere (virksomheder og individuelle rejsende).

Koncernen driver en transaktionsbaseret forretningsmodel og behandlede i 2010 mere end 850 mia. rejsetransaktioner.

Amadeus har hovedkontorer i Madrid (virksomhedens hovedsæde og marketing), Nice (udvikling) og Erding (drift – databehandlingscenter) og regionale kontorer i Miami, Buenos Aires, Bangkok og Dubai. På markedsplan leverer Amadeus sine kundetjenester gennem 73 lokale Amadeus-forretningsorganisationer, der dækker 195 lande.

Amadeus er noteret på børserne i Madrid, Barcelona, Bilbao og Valencia og handles under børskoden “AMS.MC”. I 2010 havde virksomheden en omsætning på EUR 2.683 mio. og en EBITDA på EUR 1.015 mio. Amadeus-koncernen beskæftiger mere end 10.270 medarbejdere i hele verden og har 123 nationaliteter repræsenteret på sine hovedkontorer.

For flere informationer, klik ind på www.amadeus.com/sca.