En undersøgelse fra IFS viser, at 40 pct. af virksomhederne er uforberedte på den digitale transformation

Undersøgelsen afslører, hvordan beslutningstagere i over 20 lande vurderer behovet for digital transformation, hvilke teknologier der vil drive processen, og hvem der har ansvar for dette område i virksomhederne

IFS har gennemført undersøgelsen blandt ca. 500 beslutningstagere i virksomheder inden for produktion, bygge & anlæg, detail, olie og gas, autobranchen og energisektioren. Selvom 86 pct. af de adspurgte forventer, at den digitale transformation vil spille en vigtig rolle på deres marked, savner 40 pct. en strategi på området.

Utydelig intern ansvarsfordeling
På spørgsmålet om, hvem i virksomheden der har ansvar for at drive den digitale transformation svarer 40 pct. CIO’en, 39 pct. peger på CEO’en og 35 pct. på CFO’en. CTO’en og CMO’en anses ikke som lige så indflydelelsesrige med henholdsvis 20 pct. og 6 pct.

C-level (cheferne selv) mener ofte, at de selv er ansvarlige for den digitale transformation. 53 pct. af de adspurgte CEO’s mener, de har ansvaret, mens 69 pct. af CFO’s og 63 pct. af CIO’s peger på sig selv.

Høj prioritet uden tydelig strategi
86 pct. af de adspurgte svarer, at digital transformation vil spille en vigtig rolle i deres marked inden for de kommende 5 år, mens 76 pct. siger, at de har behov for mere information om digital transformation. Mange virksomheder er ikke kommet langt med implementeringen af de nødvendige strategier: 40 pct. svarer således, at de ikke har en tydelig strategi på området.

Teknologi som driver digital transformation
Deltagerne i undersøgelsen blev bedt om at vurdere en række disruptive teknologier i forhold til deres vigtighed for digital transformation i egen branche. Det gav følgende resultat:

(Skala 1-100 hvor 1 er uvigtig og 100 er meget vigtig)

• Internet of Things: 59
  • Cloud computing: 59
  • Cognitive computing: 55
  • Machine learning: 53
  • Wearable technology: 48
  • 3D printing: 42
  • Drone technology: 39

Skandinaviske resultater

• Skandinaviske beslutningstagere forventer, at CIO’en har ansvar for digital transformation (45 pct.), tæt fulgt af CEO’en (38 pct.)
  • Cognitive Computing vurderes som den mest betydningsfulde teknologi af de skandinaviske beslutningstagere
  • 67 pct. af de skandinaviske beslutningstagere svarer, at de har en plan for digital transformation. Det tilsvarende tal globalt er 60 pct.
  • 89 pct. af de skandinaviske respondenter tror, at digital transformation vil spille en rolle i fremtiden

Regionale forskelle
Undersøgelsen afslører en række regionale forskelle i synet på internt ansvar:

• 57 pct. af deltagerne fra Polen mener, at det er CIO’en, der skal drive den digitale transformation, mens blot 41 pct. mener, det er CEO’ens ansvar
  • I USA anses CFO’en som den øverst ansvarlige for digital transformation (42 pct.) fulgt af CEO’en (30 pct.)
  • 57 pct. af deltagerne fra Brasilien mener, at digital transformation er CTO’ens ansvar
  • Beslutningstagere i Asien er de mest usikre. Her kan 29 pct. ikke placere ansvaret for digital transformation i organisationen

– Undersøgelsen viser, at højt placerede ledere i store virksomheder har set potentialet i digital transformation, men mange har endnu ikke en strategi for implementeringen. Der er en stor usikkerhed om, hvem der faktisk har ansvar for digital transformation i virksomheden. Virksomhederne er nødt til at tydeliggøre deres strategier for at drage nytte af digital transformation, siger Mark Boulton, CMO, IFS.

Om undersøgelsen
Knap 500 personer fra over 20 lande deltog i undersøgelsen om digital transformation. Deltagerne var beslutningstagere (CEO, CIO, CTO, CFO, CMO) i forskellige brancher, som IFS arbejder med, herunder produktion, bygge & anlæg og detail.

Anders Lundin, PR Manager, IFS Scandinavia. Telefon: 46 8 58 78 45 00, press@ifsworld.com

IFS™ er en førende, global forretningssystemleverandør, som hjælper virksomheder med at blive mere fleksible. Med omfattende kompetence inden for udvalgte brancher tilbyder IFS et fleksibelt og fuldt integreret forretningssystem (ERP), som omfatter løsninger til vedligehold (EAM) og service. IFS giver kunder i prioriterede brancher bedre kontrol over virksomheden og hjælper dem med at blive mere fleksible og bedre forberedte på at håndtere markedsudfordringer. IFS blev grundlagt i 1983 og er en børsnoteret virksomhed (XSTO: IFS) med cirka 2800 ansatte. IFS hjælper mere end 1 million brugere over hele verden via egne kontorer og et voksende partnernetværk. For mere information se IFSworld.com.

Læs mere om teknologi, innovation og kreativitet på IFS Blogs: http://blogs.ifsworld.com/