Enligt ny IFS-studie är 40 % av företagen inte redo för digital transformation trots att 86 % tror att den blir en viktig faktor i framtiden

IFS studie avslöjar hur beslutsfattare i fler än 20 länder ser på behovet av digital transformation, vilka teknologier som kommer att driva utvecklingen samt vem som ansvarar för detta område

IFS presenterar resultatet av en undersökning bland cirka 500 chefer inom tillverkning, bygg och anläggning, detaljhandel, olja och gas, fordonstillverkning samt energi. Trots att 86 procent av de tillfrågade tror att den kommer att spela en viktig roll i deras marknad saknar 40 procent en strategi för digital transformation.

Otydliga interna ansvarsområden för digital transformation
På frågan om vem som ska ansvara för att driva digital transformation svarar 40 procent IT-chefen (CIO), 39 procent vd:n och 35 procent finansdirektören (CFO), medan teknikchefen (CTO) och marknadschefen (CMO) inte ses som lika inflytelserika med 20 procent respektive 6 procent.

Toppchefer ser ofta sig själva som ansvariga för digital transformation. 53 procent av vd:ar anger sig själva som ansvariga medan samma siffra för finansdirektörer och IT-chefer är 69 procent respektive 63 procent.

Hög prioritet utan en tydlig strategi
86 procent av de tillfrågade säger att digital transformation kommer att spela en viktig roll inom de kommande fem åren och 76 procent svarade att de behöver mer information om digital transformation. Många företag har dock inte kommit lika långt i implementeringen av nödvändiga strategier: 40 procent av de tillfrågade säger att de inte har någon tydlig strategi för detta.

Teknologi som driver digital transformation
De tillfrågade ombads ranka ett antal banbrytande teknologier baserat på hur viktiga de är i förhållande till digital transformation inom respektive bransch. Detta gav följande resultat:

(Skala 1-100 där 1 är oviktig och 100 är mycket viktig)

• Internet of Things: 59
  • Cloud computing: 59
  • Cognitive computing: 55
  • Machine learning: 53
  • Wearable technology: 48
  • 3D printing: 42
  • Drone technology: 39

Skandinaviska resultat

• Skandinaviska beslutsfattare litar på att IT-chefen ansvarar för digital transformation (45 procent), tätt följd av vd:n (38 procent)
  • Så kallad Cognitive Computing är den högst rankade teknologin bland de skandinaviska beslutsfattarna
  • 67 procent av de skandinaviska beslutsfattarna säger att de har en plan för digital transformation, jämfört med 60 procent globalt
  • 89 procent av de tillfrågade i Skandinavien tror att digital transformation kommer att spela en stor roll i framtiden

Regionala skillnader
Undersökningen visar ett antal skillnader i synen på internt ansvar:

• 57 procent av de tillfrågade i Polen tycker att det är IT-chefen som ska driva digital transformation medan bara 41 procent tycker att det är vd:n
  • I USA ses finansdirektören som högst ansvarig för digital transformation (42 procent), följd av vd:n (30 procent)
  • 57 procent av de tillfrågade i Brasilien anser att digital transformation är teknikchefens ansvar
  • Beslutsfattare i Asien är de mest osäkra då 29 procent svarade att de inte visste vem inom organisationen som ansvarar för digital transformation

– Undersökningen visar att högt uppsatta ledare inom stora företag har insett potentialen inom digital transformation, men att många ännu inte har någon strategi för att implementera den. Det verkar som om det också finns en stor osäkerhet kring vem som faktiskt är ansvarig för digital transformation inom verksamheten. Företag måste tydliggöra sina strategier för att kunna dra nytta av digital transformation, säger Mark Boulton, CMO, IFS.

Om undersökningen:
Knappt 500 personer i fler än 20 länder tillfrågades för att samla insikter om digital transformation. De tillfrågade var beslutsfattare (vd, IT-chef, teknikchef, finansdirektör, marknadschef) inom en rad olika branscher där IFS är verksamt, inklusive tillverkning, bygg och anläggning, samt detaljhandel.

Anders Lundin, PR Manager, IFS Scandinavia. Telefon: 46 8 58 78 45 00, press@ifsworld.com

IFS™ är en ledande global leverantör av affärssystem som hjälper företag att bli mer flexibla. Med omfattande kunskaper inom utvalda branscher erbjuder IFS ett flexibelt, helintegrerat affärssystem (ERP) inklusive lösningar för underhåll (EAM) och service. IFS ger kunder i prioriterade branscher bättre kontroll över verksamheten och hjälper dem att bli mer flexibla och bättre förberedda på att hantera marknadsförändringar. IFS grundades 1983 och är ett publikt aktiebolag (XSTO: IFS) med cirka 2 800 anställda. IFS stödjer fler än 1 miljon användare över hela världen genom lokala kontor och ett växande partnernätverk. Mer information finns på IFSworld.com.

Läs mer om teknologi, innovation och kreativitet på IFS Blog: http://blog.ifsworld.com/