Mettler-Toledo fører inspektionen af pumpede fødevarer til næste niveau

Mettler-Toledo forbedrer inspektionen af pumpede fødevarer med røntgeninspektionssystemer X38 ved at maksimere frasorteringen af forurenende stoffer og reducere produktspild på pumpede linjer

Producenter af pumpede fødevarer kan drage fordel af høj detektionsfølsomhed og forbedret samlet udstyrseffektivitet (OEE) med røntgeninspektionssystemet X38 fra Mettler-Toledo Safeline X-ray.

X38 er en del af Mettler-Toledo Safeline X-ray's innovative næste generations røntgeninspektionsteknologi. Det innovative, vertikale enkeltrøntgenstrålesystem til pumpede fødevarer har et nyt komplet sæt software algoritmer, der er udviklet specielt til fødeprodukter i rør, herunder kød og fjerkræ, frugt og grøntsager, mejeri, babymad, sirupper, syltetøj og konserves. Det giver optimale detekteringsmuligheder, især for forurenende stoffer, såsom forkalkede knogler, mineralsten, glasskår og metalfiltre, samtidig med at der sikres hurtig og præcis åbning af udstødningsventilen, hvilket sikrer en præcis fjernelse af det forurenede produkt med minimalt produktaffald. X38 er helt enestående robust med IP69-nominelt design, der beskytter mod indtrængning og understøtter og letter de strenge hygiejnekrav, der kræves af pumpede produktionslinjer, hvilket øger oppetiden og optimerer produktiviteten.

Pumpede produktionslinjer var oprindeligt en udfordring for producenterne med hensyn til rengøring, da anlæg er i direkte kontakt med produktet. For at overvinde dette skal produktionsmaskinerne være specialdesignede til hårde nedvaskningsmiljøer ledsaget af strenge og regelmæssige rengøringsplaner for at forhindre biologisk, kemisk og fysisk forurening. Herved er X38 bygget i overensstemmelse med principperne i European Hygienic Engineering and Design Group (EHEDG), da den indebærer en række designforbedringer, der understøtter selv de hårdeste vaskeprocedurer. Systemets pneumatiske komponenter har fået deres eget lukkede kabinet for at beskytte dem mod vand og kemiske rengøringsmidler.

X38s klimaanlæg har en IP69-nominering, der sætter det i stand til at modstå højtryks- og højtemperaturrensninger, der er almindelige ved pumpede fødevarelinjer. X38s kabinet har skrånende overflader og buede kanter, som gør det nemmere og hurtigere for vandet at løbe af, reducerer behovet for at tørre maskinen efter rengøring og eliminere bakteriefælder. Disse designforbedringer betyder, at nedetidshyppigheden ved rengøring kan reduceres, og X38s robusthed giver desuden en højere pålidelighed mht. ydeevne, dvs. mindre nedetid. Begge forhold øger markant driftsudstyrets samlede effektivitet (OEE) og reducerer de samlede omkostninger ved at eje (TCO).

Systemet har en række designfunktioner, der skal forenkle vedligeholdelses- og testprocesserne for producenterne for at forbedre OEE. En unik funktion i X38-systemet er, at det automatisk kalibrerer røntgenindstillinger. Hidtil har man, for at kalibrere et rørrøntgensystem, skullet registrere et signal fra detektoren, uden at der er produkt i vejen for strålen, hvilket ofte er en udfordring, da inspektionsudstyr og rør stadig kan indeholde produkt. For at undgå unødig nedetid ved at tømme røret for produkt bevæger X38-røntgengeneratoren og detektoren sig væk fra grenrøret (inspektionsvinduet) samtidigt, kalibrerer og går derefter tilbage til inspektionsstedet på mindre end 20 sekunder.

Et indløbsrør med en prøveindsatsport fås som ekstratilbehør, hvilket gør det muligt for maskinoperatørerne at udføre regelmæssig afprøvning. Derudover kan der tilføjes en automatisk testfacilitet, som består af en testkugle, der automatisk føres gennem røntgenstrålen, mens produktet bevæger sig, og kontrollerer detektionsfølsomheden uden at afbryde produktionen.

Når det gælder udviklingen af det nye system, forklarer Niall McRory, global kundechef hos Mettler-Toledo Safeline X-ray: "Producenter står over for den voksende konkurrence fra nye virksomheder, der melder sig på det internationale marked. For at beskytte og øge deres bundlinje forsøger flere og flere at reducere driftsomkostningerne på forskellige måder, samtidig med at produktiviteten af ​​deres pumpede produktionslinjer øges".

"Røntgeninspektionssystemer, der har et robust design, der er førende inden for klassen, kan hjælpe producenterne med at opnå netop dette ved at sikre optimal detektionsfølsomhed, samtidig med at selv ​​de hårdeste rengøringssystemer styrkes, hvilket øger linjeffektiviteten. Dette hjælper fødevareproducenterne med at forblive konkurrencedygtige på et stadig mere overfyldt marked.

X38-røntgensystemet kan let integreres i produktionsrør med flowhastigheder på op til 14 tons/t afhængigt af rørets diameter og anvendelse. Systemet fås med en rørdiameter på 2,5 tommer, tre tommer eller fire tommer, men kan bygges med andre rørstørrelser på forespørgsel for at passe til kundernes eksisterende rørsystemer.

Forbedrede integrerede fastlåsningssystemer sikrer, at rørene er helt på plads, før røntgengeneratoren tændes, hvilket sikrer operatørens sikkerhed. Avancerede tilslutningsindstillinger giver systemet mulighed for at blive konfigureret fra en fjern placering med henblik på nemme produktomlægninger, samtidig med at det giver mulighed for registrering og lagring af produktinspektionsdata.

Vi tilbyder nu en 5 års generatorgaranti for alle vores næstegenerations røntgensystemer, hvilket sikrer, at den dyreste del af dit røntgensystem er dækket, hvilket igen forhindrer uventet nedetid eller ekstraomkostninger, når de købes med en omfattende eller standard serviceringspakke.

Mettler-Toledos produktinspektionsteam tilbyder ProdX™ 2.0-softwaresystem for datastyring, der er designet til brug i fødevarelinjer samt i farmaceutisk og kemisk bearbejdning. Softwarepakken til datastyring slutter produktinspektionsudstyret på tværs af hele produktionslinjen til et enkelt, fælles netværk.

Besøg: www.mt.com/xray-X38 for yderligere oplysninger om X38-røntgeninspektionssystemet

For spørgsmål , kontakt venligst:

'+45 4 327 08 31

METTLER TOLEDO är en ledande global tillverkare av precisionsinstrument. Företaget är världens största tillverkare och marknadsförare av vägningsinstrument för användning inom laboratorie-, industri- och livsmedelstillämpningar.
Inom området produktinspektion finns Mettler-Toledo Garvens som är den ledande globala tillverkaren av checkvågar. Mettler-Toledo CI-Vision är ett ledande företag inom vision-lösningar för livsmedels- och läkemedelsindustrin. De bildar tillsammans med Safeline Metal Detection and X-ray inspection, CI-Vision och Pharmacontrol Electronic GmbH (PCE), Mettler-Toledos avdelning för produktinspektion