Mettler-Toledo bringer inspeksjon av pumpede matvarer opp en generasjon

Mettler-Toledo forbedrer inspeksjonen av pumpede matvarer med X38 røntgeninspeksjonssystemer ved å maksimere fjerning av kontaminanter, samtidig som produktsvinn på pumpelinjene minimeres.

Produsenter av pumpede matprodukter kan dra nytte av høy deteksjonssensitivitet og forbedret generell utstyrseffektivitet (OEE) ved hjelp av X38 røntgeninspeksjonssystemer fra Mettler-Toledo Safeline X-ray.

X38 er del av Mettler-Toledo Safeline X-rays toppmoderne, nestegenerasjons røntgeninspeksjonsteknologi. Det innovative, enkeltstående vertikale røntgenstrålesystemet for pumpede matprodukter har et helt nytt sett av programvarealgoritmer, som har blitt spesielt utviklet for rørpumpede matprodukter, inkludert kjøtt og fjærkre, frukt og grønnsaker, meieriprodukter, babymat, siruper, syltetøy og konserver. Dette gir optimale deteksjonsmuligheter spesielt for forurensninger som forkalket ben, mineralstein, glassbiter og metallspon samtidig som det tillater en presis åpning av utsorteringsventilen til rett tid. Dette sikrer nøyaktig fjerning av kontaminerte produkter og ett minimalt produktsvinn. X38 har en unik og robust design og er klassifisert som IP69 og dette støtter og forenkler de strenge hygienebestemmelsene som kreves av produksjonslinjer med pumper. Samtidig økes driftstiden og produktiviteten maksimeres.

Tidligere var produksjonslinjer med pumper en utfordring for produsenter når det gjelder rengjøring ettersom maskineriet er i direkte kontakt med produktet. For å løse dette problemet må produksjonsmaskineriet designes spesifikt for tøffe rengjøringsomgivelser, etterfulgt av streng og regelmessig rengjøring for å hindre biologisk, kjemisk og fysisk kontaminasjon. X38 er utviklet nettopp med dette i tankene og samsvarer med prinsippene til European Hygienic Engineering and Design Group (EHEDG). X38 har en rekke designforbedringer som støtter selv de tøffeste rengjøringsprosedyrene. Systemets pneumatiske komponenter har blitt flyttet til egne, tette og lukkede rom for å beskytte dem mot vann og inntrenging av rengjøringskjemikalier.

Klimaanlegget til X38 har en IP69-klassifisering som gjør at den tåler rengjøringsapplikasjoner med høyt trykk og høy varme som er vanlig å bruke ved produksjonsrør for pumpede matvarer. X38`s kabinett har skrånende overflater og runde kanter, noe som gjør at vann renner av raskt og enkelt. Dette reduserer behovet for å tørke av maskinen etter rengjøring og eliminerer problemet med bakteriefeller. Disse designforbedringene betyr at hyppigheten av nedetid grunnet rengjøring kan reduseres, og i tillegg vil robustheten til X38 gjøre den mer pålitelig med tanke på ytelse, dvs. mindre nedetid. Begge disse fordelene øker den generelle utstyrseffektiviteten (OEE) og reduserer den totale eierskapskostnaden (TCO).

Systemet har en rekke designfunksjoner som forenkler vedlikehold og testprosesser for produsenter slik at de kan forbedre OEE. En av X38-systemets unike funksjoner er den automatiske kalibreringen av røntgeninnstillinger. For å kalibrere røntgensystemer for rør har man tidligere måttet detektere et signal fra detektoren uten at det er noe produkt i veien for strålen, noe som ofte kan være utfordrende hvis inspeksjonsutstyret og røret fortsatt inneholder produkter. For å unngå unødvendig nedetid grunnet fjerning av produkt fra røret, flyttes X38-røntgengeneratoren og detektoren bort fra grenrøret (inspeksjonsvinduet), kalibreres og flyttes deretter tilbake til inspeksjonspunktet i løpet av mindre enn 20 sekunder.

Et innmatingsrør med en innføringsport for teststykket kan leveres som tilleggsutstyr, noe som lar brukerne av maskinen utføre tester regelmessig. I tillegg kan en automatisk testmulighet legges til. Dette består av en testkule som automatisk mates gjennom røntgenstrålen mens produktet beveges, og dermed sjekkes deteksjonsfølsomheten uten å forstyrre produksjonen.

Global Key Account Manager ved Mettler-Toledo Safeline X-ray, Niall McRory, har snakket om utviklingen av det nye systemet. Han forklarer: «Produsenter blir møtt med økende konkurranse fra nye firmaer som kommer inn på det internasjonale markedet. For å beskytte og forbedre firmaets sluttresultat ser stadig flere etter måter å redusere driftskostnadene, samtidig som produktiviteten til produksjonsrørene med pumper økes.

«Røntgeninspeksjonssystemer som har en robust, klasseledende design, kan hjelpe produsenter med å oppnå nettopp dette, noe som sikrer optimal deteksjonssensitivitet, samtidig som de strømlinjeformer selv de tøffeste rengjøringsprosedyrene og dermed øker linjeeffektiviteten. Dette hjelper matvareprodusenter med å forbli konkurransedyktige med stadig flere aktører på markedet.

X38-røntgensystemet kan enkelt integreres i produksjonsrør med strømningshastigheter på opptil 14 tonn i timen, avhengig av rørdiameteren og applikasjonen. X38 er tilgjengelig med rørdiametre på 2,5 tommer, 3 tommer eller 4 tommer som standard, men kan også bygges med andre størrelser på forespørsel for å passe til kundenes eksisterende rørsystemer.

Forbedrede og integrerte sammenkoblingssystemer sikrer at rørene er i posisjon før røntgengeneratoren slås på, noe som garanterer brukersikkerheten. Avanserte tilkoblingsfunksjoner gjør det mulig for systemet å bli konfigurert eksternt for enklere produktbytte, samtidig som det også tillater opptak og lagring av produktinspeksjonsdata.

Vi tilbyr nå en 5 års generatorgaranti for alle våre Neste-generasjons røntgensystemer. Dette betyr at den dyreste komponenten i røntgensystemet er dekket, slik at du unngår uventet nedetid og ekstrakostnader når den kjøpes sammen med en omfattende eller standard servicepakke.

Mettler-Toledo Product Inspection tilbyr ProdX™ 2.0 databehandlingssystem er laget for bruk på produksjonslinjer i næringsmiddelindustrien og ved produksjon av legemidler og kjemiske produkter. Databehandlingspakken kobler produktinspeksjonsutstyret på hele produksjonslinjen til ett felles nettverk.

For mer informasjon om X38-røntgeninspeksjonssystemet kan du besøke: www.mt.com/xray-X38

For spørsmål , vennligst ta kontakt:

'+45 4 327 08 31

METTLER TOLEDO är en ledande global tillverkare av precisionsinstrument. Företaget är världens största tillverkare och marknadsförare av vägningsinstrument för användning inom laboratorie-, industri- och livsmedelstillämpningar.
Inom området produktinspektion finns Mettler-Toledo Garvens som är den ledande globala tillverkaren av checkvågar. Mettler-Toledo CI-Vision är ett ledande företag inom vision-lösningar för livsmedels- och läkemedelsindustrin. De bildar tillsammans med Safeline Metal Detection and X-ray inspection, CI-Vision och Pharmacontrol Electronic GmbH (PCE), Mettler-Toledos avdelning för produktinspektion